Γραμματισμός [open] (ΓΥ-10)

Ιωάννης Γαλαντόμος

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση όλων των πτυχών που σχετίζονται με την έννοια του γραμματισμού, τα είδη του και το περιεχόμενο που αυτός έχει στις σύγχρονες κοινωνίες. Επίσης, θα γίνει αναφορά στις έννοιες της παιδαγωγικής του γραμματισμού και των πολυγραμματισμών, ενώ θα εξεταστούν οι εφαρμογές του θεωρητικού πλαισίου στην εκπαιδευτική πράξη.

 

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
Μαθησιακοί στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα πρέπει να μπορεί:

  • να περιγράφει την έννοια του γραμματισμού
  • να αναφέρει ιστορικά στοιχεία για την εμφάνιση, εξέλιξη και διαμόρφωση του γραμματισμού
  • να περιγράφει την έννοια της παιδαγωγικής του γραμματισμού
  • να περιγράφει την έννοια της πολυτροπικότητας
  • να συζητά για τον σχολικό και κοινωνικό γραμματισμό
  • να περιγράφει την έννοια της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης
  • να συζητά για τις Σπουδές του Νέου Γραμματισμού
  • να συζητά για δομές της Διά Βίου Μάθησης στις οποίες πραγματώνεται η έννοια του γραμματισμού
  • να περιγράφει εφαρμογές του γραμματισμού στην εκπαιδευτική πράξη
Ανθρώπινο Δυναμικό

Διδάσκων

Ιωάννης Γαλαντόμος, Επίκουρος Καθηγητής Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

Email: galantomos@aegean.gr  

 

Επεξεργασία Υλικού

Δρ. Ασημίνα Βαφειάδου, ΕΤΕΠ Τμ. Μεσογειακών Σπουδών

Σαράντης Καρβουνίδης, εξωτερικός συνεργάτης

Βιβλιογραφία

Cook-Gumperz, J. (2008). Η κοινωνική δόμηση του γραμματισμού (Κοτσυφού, Ε., ελλ. μετάφραση). Αθήνα: Επίκεντρο.
Halliday, M.A.K., & Martin, J. (1993). Writing Science: Literacy and Discursive Power. London: The Falmer Press.
Kress, G., & Van Leeuwen, T. (1996). Reading Images. The Grammar of Visual Design. London & New York: Routledge.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Αρχάκης, Α. (2005). Γλωσσική Διδασκαλία και Σύσταση των Κειμένων. Αθήνα: Πατάκης.
Baynham, M. (2002). Πρακτικές γραμματισμού (Αραποπούλου, Μ., ελλ. μετάφραση ). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Χαραλαμπόπουλος, Α. (2006). Γραμματισμός, κοινωνία και εκπαίδευση (Αραποπούλου, Μ. et al., ελλ. μετάφραση). Θεσσαλανίκη: ΙΝΣ (Ίδρυμα Μ. Τριανταφυλλίδη).

Ενότητες

  • Εισαγωγή
  • Η έννοια του Γραμματισμού
  • Ορισμοί Γραμματισμού
  • Ιστορική αναδρομή
  • Θεωρητικό πλαίσιο
  • Βασικά χαρακτηρηστικά της ΣΛΓ
  • Σύνδεση γλώσσας με ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο
  • Εφαρμογές της ΣΛΓ στην εκπαίδευση
  • Λειτουργική προσέγγιση
  • Ολιστική γλωσσική προσέγγιση
  • Προσέγγιση των εννοιολογικών κατασκευών
  • Κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση
  • Κριτική προσέγγιση του γραμματισμού
  • Θεωρητικές παρατηρήσεις
  • Αυτόνομο μοντέλο του γραμματισμού
  • Ιδεολογικό μοντέλο του γραμματισμού
  • Θεωρητικές παρατηρήσεις
  • Παιδαγωγική του γραμματισμού
  • Εισαγωγικες παρατηρήσεις
  • Χαρακτηριστικά γλώσσας που τη διαφοροποιούν από τα υπόλοιπα επικοινωνιακά συστήματα
  • Ομοιότητες και διαφορές μονοτροπικών & πολυτροπικών κειμένων (Walsh, 2003)
  • Χαρακτηριστικά πολυτροπικού λόγου (Χατζησαββίδης, 2011)
  • Βαθμός πολυτροπικότητας (Χαραλαμπόπουλος, 2003)
  • Δυνατότητα αξιοποίησης τεχνολογίας
  • Πρόσληψη & κατανόηση πολυτροπικών κειμένων
  • Εκπαιδευτικές διαστάσεις
  • Πολυτροπική κοινωνική σημειωτική της μάθησης
  • Παραδοχές πολυτροπικής κοινωνικής σημειωτικής της μάθησης
  • Θεωρητικό πλαίσιο
  • Πολυγραμματισμοί και παιδαγωγική του γραμματισμού
  • Βασικές παραδοχές πολυγραμματισμών
  • Η γλωσσική διδασκαλία στο πλαίσιο των πολυγραμματισμών
  • Παράδειγμα διδασκαλίας
  • Θεωρητικό πλαίσιο
  • Γλωσσοδιδακτικές τάσεις εντός του Γραμματισμού και των Πολυγραμματισμών
  • Σχολικός γραμματισμός
  • Ακαδημαϊκός γραμματισμός
  • Εισαγωγικές παρατηρήσεις
  • Οικογενειακός γραμματισμός
  • Εισαγωγικές παρατηρήσεις
  • Στόχοι ΣΔΕ
  • Ομάδα-Στόχος & εβδομαδιαίο πρόγραμμα
  • Διδασκόμενα μαθήματα
  • Διδασκόμενοι γραμματισμοί
  • Η αξιολόγηση στα ΣΔΕ

Παράθεση συμπληρωματικών κειμένων

Παράθεση πρόσθετων κειμένων από την ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (Πολύτροπη Γλώσσα)

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A+

Αρ. Επισκέψεων :  5925
Αρ. Προβολών :  42620

Ημερολόγιο