Preview
(ΓΥΕ-43) - Ιωάννης Γαλαντόμος
Description du cours

Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η παρουσίαση των πιο αντιπροσωπευτικών πτυχών που συνδέονται με το φαινόμενο της διγλωσσίας, δηλ. τη γνώση και τη χρήση δύο διαφορετικών γλωσσικών κωδίκων. Σε αυτό πλαίσιο θα αποσαφηνιστούν εννοιολογικά οι όροι διγλωσσία (bilingualism) και γλωσσική διμορφία (diglossia) και θα παρουσιαστεί η προβληματική που σχετίζεται με τον ορισμό ενός δίγλωσσου ομιλητή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το δίγλωσσο λόγο, τις διάφορες μεθόδους εκμάθησης και διδασκαλίας μιας δεύτερης γλώσσας αλλά και τις ατομικές διαφορές (π.χ. πρώτη γλώσσα, φύλο, ηλικία, κίνητρα, στάσεις, περιβάλλον εκμάθησης ενός δεύτερου κώδικα επικοινωνίας) που αναμένεται να επηρεάσουν τη συγκεκριμένη διαδικασία. Επιπλέον, θα αναλυθούν η κατάκτηση μιας δεύτερης γλώσσας κατά την παιδική ηλικία, η δομή του δίγλωσσου εγκεφάλου και του δίγλωσσου νοητικού λεξικού. Τέλος, θα γίνει ιδιαίτερη αναφορά σε θέματα δίγλωσσης εκπαίδευσης και σε φαινόμενα διγλωσσίας που παρατηρούνται στην ελληνική κοινωνία.
Creation Date
lundi 6 octobre 2014
-
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα πρέπει να μπορεί:
- να περιγράφει την έννοια της διγλωσσίας
- να εξηγεί την ορολογία που χρησιμοποιείται για την περιγραφή της διγλωσσίας και τις έννοιες που συνδέονται με αυτή (π.χ. πρώτη & δεύτερη γλώσσα, φυσικός ομιλητής)
- να αναφέρεται στην προβληματική που έχει αναπτυχθεί σχετικά με τον ορισμό του δίγλωσσου ομιλητή και τα χαρακτηριστικά που αυτός εμφανίζει
- αναφέρει και να περιγράφει τις παραμέτρους που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά το σχεδιασμό πειραμάτων με δίγλωσσους ομιλητές, όπως είναι η αποσαφήνιση των χαρακτηριστικών που συνθέτουν ένα δίγλωσσο ομιλητή, το υιοθετηθέν θεωρητικό μοντέλο καθώς και οι δραστηριότητες που θα επιλεγούν για μελέτη
- να αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά που εμφανίζονται στο λόγο ενός δίγλωσσου ομιλητή, όπως είναι η παρεμβολή, ο δανεισμός και η εναλλαγή και μείξη κωδίκων
- να αναφέρει τα χαρακτηριστικά των διαφόρων μεθοδολογιών που έχουν προταθεί διαχρονικά σχετικά με τη διδασκαλία ενός δεύτερου κώδικα επικοινωνίας
- να συζητά για τους ποικίλους παράγοντες, ατομικούς, ψυχολογικούς και κοινωνικούς που αναμένεται να επηρεάσουν την εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας
- να συζητά για τη διαδικασία κατάκτησης μιας δεύτερης γλώσσας κατά την παιδική ηλικία
- να περιγράφει τα διάφορα μοντέλα που έχουν αναπτυχθεί προκειμένου να ερμηνευθεί και να περιγραφεί η δομή και οργάνωση του δίγλωσσου εγκέφαλου
- να περιγράφει τα διάφορα μοντέλα που έχουν αναπτυχθεί προκειμένου να ερμηνευθεί και να περιγραφεί η δομή και οργάνωση του δίγλωσσου νοητικού λεξικού
- να περιγράφει τα διάφορα μοντέλα δίγλωσσης εκπαίδευσης που εφαρμόζονται σε χώρες με νομοθετημένη την παροχή δίγλωσσης εκπαίδευσης
- να συζητά για τον πολύγλωσσο χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνίας με αναφορά σε «μειονοτικές» γλώσσες που χρησιμοποιούνται και ομιλούνται παράλληλα με την κυρίαρχη ελληνική
Βιβλιογραφία
Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία (ενδεικτική)
Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη Διγλωσσία και τη Δίγλωσση Εκπαίδευση (Α. Αλεξανδροπούλου, μετάφραση). Αθήνα: Gutenberg.
Γαλαντόμος, Ι. (2012). Μαθήματα Διγλωσσίας. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Σελλά-Μάζη, Ε. (2001). Διγλωσσία και Κοινωνία. Η ελληνική πραγματικότητα. Αθήνα: Προσκήνιο.
Τριάρχη-Herrmann, Β. (2000). Η Διγλωσσία στην Παιδική Ηλικία. Μια ψυχογλωσσολογική Προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Ξενόγλωσση βιβλιογραφία (ενδεικτική)
Altarriba, J., & Heredia, R.R. (2008). An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes. New York: Psychology Press.
Cook, V., & Bassetti, B. (2011). Language and Bilingual Cognition. New York: Psychology Press.
Grosjean, F., & Li, P. (2013). The Psycholinguistics of Bilingualism. New York: Wiley-Blackewell
Ανθρώπινο δυναμικό
Διδάσκων
Ιωάννης Γαλαντόμος, Επίκουρος Καθηγητής Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας
Email: galantomos@aegean.gr
Επεξεργασία Υλικού
Δρ. Ασημίνα Βαφειάδου, ΕΤΕΠ Τμ. Μεσογειακών Σπουδών
Προτεινόμενα συγγράμματα
Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη Διγλωσσία και τη Δίγλωσση Εκπαίδευση (Α. Αλεξανδροπούλου, ελλ. μετάφραση). Αθήνα: Gutenberg.
Γαλαντόμος, Ι. (2012). Μαθήματα Διγλωσσίας. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Τριάρχη-Herrmann, Β. (2000). Η Διγλωσσία στην Παιδική. Μια ψυχογλωσσολογική Προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.