Preview
Θεωρίες της Κινούμενης Εικόνας
(131150) - Δέσποινα Πούλου
Description du cours
Το μάθημα αποτελεί διερεύνηση ζητημάτων και ερωτημάτων που απασχολούν τη θεωρία και τη φιλοσοφία της κινούμενης εικόνας. Οι φοιτητές/ριες συστήνονται σε κεντρικές θεωρίες του κινηματογράφου όπως ο φεμινισμός, ο μεταμοντερνισμός, η ψυχαναλυτική και η queer θεωρία, μελετώντας κινηματογραφικά παραδείγματα των τελευταίων δεκαετιών. Μέσα από διαλέξεις, προβολές και συζητήσεις, οι φοιτητές/ριες αναπτύσσουν κριτική σκέψη και δεξιότητες ερμηνείας, αποκτώντας ταυτόχρονα εργαλεία για την αξιολόγηση και την κατανόηση των κινούμενων εικόνων σε πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο.
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση να:
- Κατανοούν τον ρόλο πεδίων όπως η θεωρία, η αισθητική και η φιλοσοφία της κινούμενης εικόνας.
- Γνωρίζουν τις κυριότερες θεωρίες που συνδέονται με την κινούμενη εικόνα.
- Προσεγγίζουν κριτικά κινηματογραφικά έργα.
- Συνδυάζουν φιλοσοφικές και κινηματογραφικές γνώσεις για τη διερεύνηση ερωτημάτων που αφορούν την πραγματικότητα, τον χρόνο, και την αντίληψη, όπως αποτυπώνονται σε κινηματογραφικά παραδείγματα.
- Αξιολογούν τον τρόπο που οι κινούμενες εικόνες αντανακλούν και διαμορφώνουν κοινωνικές και πολιτισμικές δυναμικές.
- Εφαρμόζουν κριτικά εργαλεία για την ανάλυση των οπτικοακουστικών έργων, όπως οι θεωρίες του μεταμοντερνισμού, του φεμινισμού, της ιδεολογίας και της πολιτισμικής ανάλυσης.
Προαπαιτούμενα/συναπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
Το μάθημα οργανώνεται στη βάση τρίωρων εβδομαδιαίων διαλέξεων που εμπεριέχουν την προβολή οπτικοακουστικού υλικού, το οποίο βοηθά και ενισχύει την ανάπτυξη συζητήσεων και τη σύνδεση της θεωρίας με το (κινηματογραφικό) έργο.
Απαιτήσεις
Για να μπορέσουν οι φοιτητές/ριες να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του μαθήματος, η παρουσία και η συμμετοχή τους στη διάρκεια των διαλέξεων είναι αναγκαία.
Μέθοδος αξιολόγησης
Ο τελικός βαθμός του μαθήματος προκύπτει από τον συμψηφισμό του βαθμού της εργασίας προόδου (40% της βαθμολογίας), η οποία παραδίδεται και παρουσιάζεται στη διάρκεια του εξαμήνου, με τον βαθμό της τελικής γραπτής εξέτασης.
* Όσοι/ες φοιτητές/ιρες δεν παραδώσουν την εργασία προόδου στη διάρκεια του εξαμήνου, δεν έχουν άλλη δυνατότητα υποβολής της και, συνεπώς, στερούνται το 40% της βαθμολογίας τους.
Γλώσσα
Τα μαθήματα προσφέρονται στα ελληνικά. Για τους φοιτητές Erasmus, προσφέρεται συνεργασία στα Αγγλικά.
Προσφερόμενη Βιβλιογραφία
- Stam Robert, Εισαγωγή στη θεωρία του κινηματογράφου, Αθήνα, Πατάκη, 2006.
- Στάθη Ειρήνη, Σημεία και σύμβολα στη γλώσσα των εικόνων, Αθήνα, Αιγόκερως, 2011.
Συμπληρωματική Βιβλιογραφία
Arnheim Rudolf, Το φιλμ ως τέχνη. Οι θεμελιώδεις αρχές της τέχνης του κινηματογράφου, μτφ. Μ. Μωραΐτης, Αθήνα, Καθρέφτης, 2008.
Balázs Béla, Η θεωρία του φιλμ. Η δημιουργική κάμερα–το σενάριο–ο ήχος–το μοντάζ, μτφ. Μ. Μωραΐτης, Αθήνα, Αιγόκερως, 1992.
Bazin André, Τι είναι ο κινηματογράφος. Μια αισθητική του ρεαλισμού και του νεορεαλισμού, τ. ΙΙ, μτφ. Κ. Σφήκας, Αθήνα, Αιγόκερως, 1989.
Bazin André, Τι είναι ο κινηματογράφος. Οντολογία και γλώσσα, τ. Ι, μτφ. Κ. Σφήκας, Αθήνα, Αιγόκερως, 1988.
Benjamin Walter, Δοκίμια για την τέχνη, μτφ. Δ. Κούρτοβικ, Αθήνα, Κάλβος, 1978.
Bordwell David, Kristin Thompson, Ιστορία του κινηματογράφου, μτφ. Ν. Λερός, Ρ. Κολαΐτη, Αθήνα, Πατάκης, 2011.Arnheim Rudolf, Τέχνη και οπτική αντίληψη. Η ψυχολογία της δημιουργικής όρασης, μτφ. Ι. Ποταμιανός, Αθήνα, Θεμέλιο, 32005.
Bordwell David, Kristin Thompson, Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου, μτφ. Κ. Κοκκινίδη, Αθήνα, ΜΙΕΤ, 2004.
Burch Noël, Theory of film practice, μτφ. H. R. Lane, Princeton, Princeton University Press, 1981.
Carroll Noël, Jinhee Choi (επιμ.), Philosophy of film and motion pictures, Malden, Blackwell, 2006.
Cavell Stanley, The world viewed. Reflection on the ontology of film, Cambridge, Harvard University Press, 1979.
Colman Felicity (επιμ.), Film theory and philosophy. The key thinkers, Ithaca, Montreal, McGill-Queen’s University Press, 2009.
Eisenstein Sergei, Η μορφή του φιλμ, μτφ. Ν. Ε. Παναγιωτόπουλος, Κ. Σφήκας, Αθήνα, Αιγόκερως, 2003.
Eisenstein, κ.α., Το μοντάζ, Αθήνα, Αιγόκερως, 2003.
Epstein Jean, Η νόηση μια μηχανής (Μια φιλοσοφική θεώρηση του κινηματογράφου), μτφ. Μ. Κούταλου, επιμ. Μ. Μωραΐτης, Αθήνα, Αιγόκερως,1986.
Gaudreault André, From Plato to Lumière. Narration and monstration in literature and cinema, μτφ. T. Barnard, Toronto, University of Toronto Press, 2009.
Hill John, Pamela Church Gibson (επιμ.), Εισαγωγή στις κινηματογραφικές σπουδές. Κριτικές προσεγγίσεις, Αθήνα, Πατάκης, 2006.
Jarvie Ian, Philosophy of the film. Epistemology, ontology, aesthetics, New York, Routledge & Kegan Paul, 1987.
Kracauer Siegfried, Θεωρία του κινηματογράφου. Η απελευθέρωση της φυσικής πραγματικότητας, μτφ. Δ. Κούρτοβικ, Αθήνα, Κάλβος, 1983.
Kristeva Julia, Desire in language. A semiotic approach to literature and art, επιμ. L. S. Roudiez, New York, Columbia University Press, 2008.
Κωβαίος Κωστής Μ., Φιλοσοφία και κινηματογράφος, Αθήνα, Καρδαμίτσα, 2002.
Livingston Paisley, Carl Plantinga, The Routledge companion to philosophy and film, London, Routledge, 2009.
Metz Christian, Ψυχανάλυση και κινηματογράφος. Το φανταστικό σημαίνον, μτφ. Β. Πατσογιάννης, Φ. Σιατίτσας, Αθήνα, Πλέθρον, 2007.
Miller Toby, Robert Stam (επιμ.), A companion to film theory, Malden, Blackwell, 21999.
Mulvey Laura, Οπτικές και άλλες απολαύσεις, μτφ. Μ. Κουλεντιανού, Αθήνα, Παπαζήσης, 2004.
Wartenberg Thomas E., Thinking on screen. Film as philosophy, London, Routledge, 2007.
Zettl Herbert, Παραγωγή βίντεο. Βασικές αρχές & τεχνικές, μτφ. Α. Οικονομίδης, Αθήνα, Έλλην, 1999.
Creation Date
lundi 17 février 2014
-
There is no syllabus