Τεχνολογική Υποστήριξη Συνεργατικής Εργασίας [open]
Κουτσαμπάσης Παναγιώτης
Στο μάθημα μελετάται η σχεδίαση συστημάτων λογισμικού που υποστηρίζουν τη συνεργασία και τη δουλειά με χρήση υπολογιστών. Οι σχετικοί Αγγλικοί όροι της επιστημονικής περιοχής του μαθήματος είναι: Computer-Supported Collaborative Work (Συνεργατική Εργασία Υποστηριζόμενη από Υπολογιστές), Social Computing (είναι ο εναλλακτικός όρος του CSCW στον οποίο συμφωνούν οι περισσότεροι ερευνητές του χώρου), και Groupware (Λογισμικό για ομάδες). Ο στόχος των συνεργατικών συστημάτων είναι σύμφωνα με τους Bannon and Schmidt (1991): «η μελέτη και κατανόηση της συνεργατικής εργασίας στο πλαίσιο της χρήσης υπολογιστικών συστημάτων που την υποστηρίζουν», και σύμφωνα με την Suchman (1989): “Η μελέτη της σχεδίασης της τεχνολογίας υπολογιστών με άμεσο ενδιαφέρον στις επιπτώσεις και πρακτικές κοινωνικής οργάνωσης των δυνητικών χρηστών”. Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στη φιλοσοφία ότι ένα συνεργατικό σύστημα οφείλει να ταιριάζει με τις ατομικές, οργανωσιακές και κοινωνικές πτυχές της συνεργασίας που επιδιώκει να υποστηρίξει προκειμένου να θεωρείται πετυχημένο. Το μάθημα συζητάει (α) ταξινομήσεις συνεργατικών συστημάτων και συνεργατικής εργασίας (π.χ. διαρθρωτική συνεργατική εργασία, στενά συνδεδεμένη συνεργατική εργασία, πληροφοριακή και δημιουργική συνεργατική εργασία), (β) επιμέρους θέματα σχεδίασης όπως επίγνωση (awareness), ιδιωτικότητα (privacy), κοινό υπόβαθρο (common ground), κ.α., (γ) θεωρητικά πλαίσια που βοηθούν στη διερεύνηση και σχεδίαση συστημάτων όπως εθνογραφία και θεωρία δραστηριοτήτων) (δ) συγκεκριμένες εφαρμογές συνεργατικών συστημάτων σε πλαίσια συνεργατικής μάθησης και σχεδίασης. |
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
- Εγχειρίδια του μαθήματος: • Andriessen, JHE (2003), Working with Groupware, Springer, chapters 1, 2, 3. • Grudin, J. (1994) Groupware and social dynamics: Eight challenges for developers. Communications of the ACM, 37, 1, 92-105. • Kolko, J. (2012) Wicked Problems: Problems Worth Solving, https://www.wickedproblems.com/ • Olson, G. M., & Olson, J. S. (2000). Distance matters. Human-computer interaction, 15(2), 139-178. • Schmidt, K. and Bannon, L. (2013) Constructing CSCW: The First Quarter Century, CSCW 22:345–372. • Suchman, L,. (1987) Plans and Situated Actions: the problem of human-machine communication, Cambridge University Press. Δεν υπάρχει ένα βιβλίο που να καλύπτει τα θέματα εξ’ ολοκλήρου. Γι αυτό το λόγο δίνονται σημειώσεις καθώς και επιστημονικά άρθρα και κάποια κεφάλαια βιβλίων προς μελέτη.
- Συμπληρωματική βιβλιογραφία: • Grudin, J. (2010) CSCW: Time passed, tempest, and time past. July 2010, 38-40. • Grudin, J. & Poltrock, S. (2012) Taxonomy and theory in Computer Supported Cooperative Work. In S.W. Kozlowski (Ed.), Handbook of organizational psychology, 1323-1348. Oxford University Press. • Grudin, J. & Poltrock, S. (2012) Taxonomy and theory in Computer Supported Cooperative Work. In S.W. Kozlowski (Ed.), Handbook of organizational psychology, 1323-1348. Oxford University Press. • Halverson, C. A. (2002). Activity theory and distributed cognition: Or what does CSCW need to DO with theories?. Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 11(1-2), 243-267. • Kolko, J. (2012) Wicked Problems: Problems Worth Solving, https://www.wickedproblems.com/ • Kuutti, K. (1996). Activity theory as a potential framework for human-computer interaction research. Context and consciousness: Activity theory and human-computer interaction, 17-44. • Koutsabasis, P., Vosinakis, S., Malisova, K., & Paparounas, N. (2012). On the value of Virtual Worlds for collaborative design. Design Studies, 33(4), 357-390.
Στο μάθημα μελετάται η σχεδίαση συστημάτων λογισμικού που υποστηρίζουν τη συνεργασία και τη δουλειά με χρήση υπολογιστών. Οι σχετικοί Αγγλικοί όροι της επιστημονικής περιοχής του μαθήματος είναι: Computer-Supported Collaborative Work (Συνεργατική Εργασία Υποστηριζόμενη από Υπολογιστές), Social Computing (είναι ο εναλλακτικός όρος του CSCW στον οποίο συμφωνούν οι περισσότεροι ερευνητές του χώρου), και Groupware (Λογισμικό για ομάδες). Ο στόχος των συνεργατικών συστημάτων είναι σύμφωνα με τους Bannon and Schmidt (1991): «η μελέτη και κατανόηση της συνεργατικής εργασίας στο πλαίσιο της χρήσης υπολογιστικών συστημάτων που την υποστηρίζουν», και σύμφωνα με την Suchman (1989): “Η μελέτη της σχεδίασης της τεχνολογίας υπολογιστών με άμεσο ενδιαφέρον στις επιπτώσεις και πρακτικές κοινωνικής οργάνωσης των δυνητικών χρηστών”. Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στη φιλοσοφία ότι ένα συνεργατικό σύστημα οφείλει να ταιριάζει με τις ατομικές, οργανωσιακές και κοινωνικές πτυχές της συνεργασίας που επι |
Στο μάθημα μελετάται η σχεδίαση συστημάτων λογισμικού που υποστηρίζουν τη συνεργασία και τη δουλειά με χρήση υπολογιστών. Οι σχετικοί Αγγλικοί όροι της επιστημονικής περιοχής του μαθήματος είναι: Computer-Supported Collaborative Work (Συνεργατική Εργασία Υποστηριζόμενη από Υπολογιστές), Social Computing (είναι ο εναλλακτικός όρος του CSCW στον οποίο συμφωνούν οι περισσότεροι ερευνητές του χώρου), και Groupware (Λογισμικό για ομάδες). Ο στόχος των συνεργατικών συστημάτων είναι σύμφωνα με τους Bannon and Schmidt (1991): «η μελέτη και κατανόηση της συνεργατικής εργασίας στο πλαίσιο της χρήσης υπολογιστικών συστημάτων που την υποστηρίζουν», και σύμφωνα με την Suchman (1989): “Η μελέτη της σχεδίασης της τεχνολογίας υπολογιστών με άμεσο ενδιαφέρον στις επιπτώσεις και πρακτικές κοινωνικής οργάνωσης των δυνητικών χρηστών”. Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στη φιλοσοφία ότι ένα συνεργατικό σύστημα οφείλει να ταιριάζει με τις ατομικές, οργανωσιακές και κοινωνικές πτυχές της συνεργασίας που επι |
Βασικές έννοιες, ορισμοί, ιστορική αναδρομή, πρακτικά θέματα του μαθήματος.
Επίγνωση (awareness), Ιδιωτικότητα, αποκάλυψη προσωπικής πληροφορίας (self-disclosure) και εμπιστοσύνη, Κοινό υπόβαθρο (common ground), Διάσταση μεταξύ εργασίας και οφέλους (disparity between work and benefit), Ανάπτυξη κρίσιμης μάζας χρηστών (critical mass), ‘Κατάργηση’ ορίων (border crossing), Παρατήρηση (lurking) ή ενεργός συμμετοχή, Αλλαγή συσχετισμού δυνάμεων, Ο αόρατος συνεργάτης (απομακρυσμένη εργασία, Κοινωνικοί και πολιτικοί παράγοντες, ‘Δομή’ της συνεργασίας, Αποφυγή κακής χρήσης, Η δυσκολία της αξιολόγησης συνεργατικών συστημάτων.
Λέξεις κλειδιά: επίγνωση, ιδιωτικότητα, κοινό υπόβαθρο, κρίσιμη μάζα χρηστών, κ.α.
Λέξεις κλειδιά: εθνογραφία, θεωρία δραστηριοτήτων.
Η διάλεξη είναι εισαγωγική στο θέμα της Τεχνολογικά Υποστηριζόμενης Συνεργατικής Μάθησης (Computer supported Collaborative Learning, CSCL). Παρουσιάζεται μια ιστορική αναδρομή στο πεδίο, εκφάνσεις και τεχνολογίες υποστήριξης, η σχέση των τεχνολογιών με παιδαγωγικές προσεγγίσεις, και παραδείγματα μελέτης της συνεργατικής μάθησης από επιστημονικά άρθρα για το θέμα.
Λέξεις κλειδιά: Βασικές έννοιες, εκφάνσεις και συνώνυμα, ιστορική αναδρομή, παιδαγωγικές προσεγγίσεις και τεχνολογική υποστήριξη, παραδείγματα (μελέτες περίπτωσης).
Η διάλεξη είναι εισαγωγική για το πεδίο της τεχνολογικά υποστηριζόμενης συνεργατικής σχεδίασης. Παρουσιάζονται βασικές έννοιες, εκφάνσεις της συνεργατικής σχεδίασης σε πεδία της σχεδίασης όπως κατασκευές (πολιτικοί μηχανικοί, αρχιτέκτονες), σχεδίαση βιομηχανικών προϊόντων (industrial product design), διαδραστική σχεδίαση (interaction design), καθώς και σε σχέση με τις φάσεις της σχεδιαστικής διαδικασίας (προκαταρκτική / λεπτομερής σχεδίαση). Τέλος, παρουσιάζονται παραδείγματα χρήσης τεχνολογιών συνεργασίας για την υποστήριξη της συνεργατικής σχεδίασης.
Λέξεις κλειδιά: Βασικές έννοιες, εκφάνσεις και συνώνυμα, ιστορική αναδρομή, πτυχές της σχεδίασης και τεχνολογική υποστήριξη, παραδείγματα (μελέτες περίπτωσης).
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 3287
Αρ. Προβολών : 11900