Animation - Παραστατική Κινηματογραφία

Panagiotis Kyriakoulakos

Description

The course is dedicated to traditional animation techniques (drawing, plasticine, stop-motion, etc). Understanding how to render rhythmic actions for narrative purposes is the main objective of the course. Both character and object animations approaches are taught in the classroom, based on traditional Disney animation principles. During compulsory laboratory sessions, students are invited to create their own concepts, storyboards, walking cycle exercises, and final short films.

Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση των βασικών γνώσεων απόδοσης της κίνησης με παραστατικά μέσα και η κατανόηση των εννοιών του ρυθμού και των τεχνικών απόδοσής του για κινηματογραφικούς σκοπούς σύμφωνα με τους παραδοσιακούς κανόνες των κινηματογραφικών στούντιο παραστατικής κινηματογραφίας. Τα εργαστήρια εφαρμογής των ανωτέρω εννοιών και τεχνικών είναι υποχρεωτικά.

Units

The fundamental principles of audiovisual litteracy are analysed in this session, followed by analytical approaches specific to animation, applied to a vast corpus of animated films from 1892 to the current productions.

Αναπτύσσονται οι βασικές αρχές οπτικοακουστικού εγγραμματισμού, οι οποίες ισχύουν για όλες τις μορφές θέασης οπτικοακουστικών μέσων και στη συνέχεια εξειδικεύονται κανόνες και κώδικες ανάγνωσης των ταινιών κινουμένων σχεδίων, οι οποίοι προέρχονται από διαχρονική διερεύνηση του corpus των ταινιών κινουμένων σχεδίων από το 1892 έως σήμερα (μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες).

The development of animation since 1892 is studied in historical terms as part of the History of Production Techniques and Technological Advances, as well as part of the Global Distribution System of festivals, screening theaters, and television networks. In Greece, the first short animation film, Duce Narrates by Stamatis Polenakis, was distributed publicly in 1945, long time after the establishment of animation production principles by the Disney Studios.

Από το 1892 ως σήμερα, η εξέλιξη των κινουμένων σχεδίων εντάσσεται στην ιστορία των τεχνικών παραγωγής, την τεχνολογική εξέλιξη και τις διαφορετικές μορφές πρόσβασης στο έργο που έχει ο θεατής ανάλογα με τα συστήματα διανομής και τα δίκτυα προβολής οπτικοακουστικών έργων. Στην Ελλάδα, η πρώτη παραγωγή ταινίας μικρού μήκους χρονολογείται από το 1945, όμως οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν από τον Σταμάτη Πολενάκη στην ταινία Ο Ντούτσε αφηγείται είχαν ήδη μια μεγάλη πορεία ωρίμανσης στην Ευρώπη και στην Αμερική.

Animation started in the form of Cartoons, combining drawing and acting techniques that evolved with the development of the medium, affecting the aesthetics and, consequently, the reception of animation by different audiences. In this session, several examples of important developments in the History of Animation show the impact in the creative community as well as in the industry of animation.

Τα κινούμενα σχέδια ξεκίνησαν ως προέκταση εικονογραφικών τεχνικών και εντάχθηκαν σε θεατρικά προγράμματα παντομίμας, με συνέπεια να φέρουν έντονα στην εξέλιξή τους τη συσχέτιση των χρησιμοποιούμενων τεχνικών με τα εκάστοτε αισθητικά αποτελέσματα. Στην ενότητα αυτή γίνεται μια προσπάθεια καταγραφής της εξέλιξης των τεχνικών της παραστατικής κινηματογραφίας, κατανοώντας ταυτόχρονα την επίδρασή τους στην αισθητική αναζήτηση των δημιουργών στην Ευρώπη και την Αμερική.

Animated worlds are not Gravity depended but totally designed, giving free imagination to the creators. Paradoxically, the dominant trend of narrative animation, as examplified by feature films for children made in Disney Studios, instituted realistic principles of animation that are analysed in detail in this session.

Ο κόσμος των κινουμένων σχεδίων είναι κατεξοχήν απαλλαγμένος από τις συνθήκες βαρύτητας που ισχύουν στην πραγματικότητα και επιτρέπει τη δημιουργία φανταστικών εικόνων με κάθε ελευθερία στη σχεδίασή τους. Παραδόξως όμως, η αναμέτρηση με την πραγματικότητα αποτυπώνεται σε κανόνες ρεαλιστικής απεικόνισης των εικονικών κόσμων, τομέας που ανέδειξαν τα στούντιο Ντίσνεϋ και κατέστη συνώνυμος των αφηγηματικών κινούμενων σχεδίων για παιδιά, τα οποία χαρακτηρίζονται πλέον ως κλασικά κινούμενα σχέδια. Οι αρχές απόδοσης της κίνησης κατά Ντίσνεϋ περιγράφονται στην ενότητα αυτή.

The development of animation narratives begins with the writing of the script and the implementation of the storyboard, describing shot by shot the action, dialogues, and the story of the film. This session is dedicated to the description of the TV series storyboard, containing the most detailed information, necessary to communicate the director's vision to every person involved in the production of an animated film.

Σχεδιάζοντας την σκηνοθετική προσέγγιση για την υλοποίηση αφηγηματικών ταινιών παραστατικής κινηματογραφίας, τα πρώτα σχεδιαστικά κείμενα περιλαμβάνουν το σενάριο και το εικονογραφημένο σενάριο, τα οποία περιγράφουν λεπτομερώς τη δράση και τους διαλόγους της ταινίας, σε μια ακολουθία σκηνών και πλάνων που αφηγούνται μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος. Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το πρότυπο εικονογραφημένο σενάριο για σειρές κινουμένων σχεδίων, το οποίο περιέχει όλη την πληροφορία που απαιτείται για ένα επικοινωνιακό κείμενο που μεταφέρει το σκηνοθετικό σχέδιο σε όλους τους συντελεστές της ταινίας.

Character Design is very important for the consistency of an animated narrative, applying to both protagonistic and secondary characters. Character Design involves litterary and graphic developments adding dynamic elements to the plot, the story of the animated film. Combined with Set Design, Character Design is the most important element to implement the complete Animation Bible, a reference guide to the director's vision on all aspects of the film to produce.

Μεγάλο ρόλο στην αλληθοφάνεια της αφήγησης παίζει η απόδοση του πρωταγωνιστικού και των δευτερευόντων χαρακτήρων μιας ταινίας. Η σχεδίαση χαρακτήρων κινουμένων σχεδίων έχει λογοτεχνική και εικαστική διάσταση και προσδίδει δυναμική στην πλοκή της ιστορίας, του μύθου της ταινίας. Σε συνδυασμό με τη σχεδίαση των σκηνικών, τα οποία υποστηρίζουν την αφήγηση και ενισχύουν την ατμόσφαιρα της ταινίας, αποτελούν τα απαραίτητα στοιχεία, μαζί με το σενάριο και το εικονογραφημένο σενάριο, για τη δημιουργία μιας βίβλου παραγωγής που αποτυπώνει πλήρως το σκηνοθετικό σχέδιο.

We describe all production stages involved in the implementation of an animated film, focusing on the production of stop-motion animation using clay, puppets, objects, implemented frame by frame.

Αναφέρονται επιγραμματικά τα στάδια παραγωγής για την υλοποίηση μιας ταινίας κινουμένων σχεδίων, από τη σχεδίαση και την προ-παραγωγή, ως την παραγωγή και την μετά-παραγωγή. Εστιάζουμε κυρίως στην παραγωγή ταινιών με βάση την τεχνική της φωτογράφησης εικόνα-εικόνα και χαρακτήρες που υλοποιούνται με κούκλες, μαριονέτες, αντικείμενα, πλάσιμο πλαστελίνης, κλπ.

Digital Technology permits the formation of smaller teams and better implementation rates in the production of animated films. In this session we re-visit traditional production methods (drawing, painting, etc) with the use of computers, focusing on 2D Animation techniques.

Με την εισαγωγή των ηλεκτρονικών υπολογιστών στην παραγωγή οπτικοακουστικών έργων εκτοπίστηκε σταδιακά η κινηματογραφική τεχνολογία που είχε αναπτυχθεί για το φωτογραφικό υπόστρωμα. Η ψηφιακή τεχνολογία επιτρέπει ταχύτερες διαδικασίες παραγωγής με μικρότερες ομάδες υλοποίησης του έργου. Στην ενότητα αυτή αναφέρουμε ψηφιακές τεχνικές που συνδυάζονται με τις παλαιότερες τεχνικές υλοποίησης κινουμένων σχεδίων και προσδίδουν μια νέα αίγλη σ'αυτές. Εξαιρούνται οι τεχνικές 3D Animation που αποτελούν αντικείμενο του μαθήματος της πληροφορικής κινηματογραφίας.

The changes observed in Animation Practice over time merit a wider framework of Research tools, notions, and strategies, adopting Anthropological methods, to understand the thingness of Animation, i.e. how creators and their works are forming evolutive ecosystems. An insight on how to design an 'Animation Techniques versus Aesthetics' framework for master's degree theses will clarify the mechanics of doing 'Animation Practice as Research' in a Design Engineering Department.

Παρότι οι πρώτες συσκευές κινούμενων εικόνων χρονολογούνται από τις αρχές του 19ου αιώνα και η πρώτη δημόσια προβολή από το 1892, δηλαδή στα τέλη του 19ου αιώνα, υπάρχουν ακόμα πολλά ζητήματα που απαιτούν συστηματική έρευνα για την κατανόησή τους, συμπεριλαμβανομένου και του ορισμού των κινουμένων σχεδίων, ή καλύτερα του Animation. Αυτή η ενότητα συνοψίζει την έρευνα που γίνεται στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάυων του Πανεπιστημίου Αιγαίου και τη συσχετίζει με αντίστοιχες έρευνες στην Ελλάδα και διεθνώς.