ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Ι

Anastasia Chourmouziadi

Περιγραφή

Το μάθημα προσεγγίζει την έκθεση ως αφηγηματική πρακτική. Κατ΄αρχάς γίνεται μια εισαγωγή στην έννοια της αφήγησης και πώς αυτή μας βοηθά στη δημιουργία ελκυστικών, αποτελεσματικών επικοινωνιακά και πλούσιων ως προς το περιεχόμενο εκθεσιακών δράσεων. Στη συνέχεια εξετάζονται οι αφηγηματικές δυνατότητες των επί μέρους εκθεσιακών εργαλείων, ιδίως όταν αυτά εντάσσονται σε ένα ενιαίο εκθεσιακό σύνολο.

Περιεχόμενο μαθήματος

Το "εκθέτειν" αποτελεί μία πολύ παλιά πρακτική που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι προκειμένου να δηλώσουν κάτι που σκέφτονται, κάτι που θεωρούν σημαντικό, κάτι που θεωρούν ότι αποδίδει τις αντιλήψεις τους, την ιστορία τους, την ταυτότητά τους. Από τις αφίσες στον τοίχο ενός φοιτητικού δωματίου και τις οικογενειακές φωτογραφίες στο σαλόνι της γιαγιάς, έως τη βιτρίνα ενός καταστήματος και τις μεγαλοπρεπείς αίθουσες ενός μουσείου συναντάμε μικρές ή μεγαλύτερες, περισσότερο ή λιγότερο επεξεργασμένες εκθεσιακές απόπειρες που απευθύνονται σε κλειστά ή περισσότερο διευρυμένα "κοινά".

Στόχος του μαθήματος είναι να αναλύσει την εκθεσιακή πρακτική ως ένα ισχυρό πολυμεσικό επικοινωνιακό εργαλείο. Να διακρίνει, δηλαδή, τα επιμέρους αφηγηματικά μέσα που εν δυνάμει μπορούν να αξιοποιηθούν και να συζητήσει τις ιδιαιτερότητες, τις δυνατότητες και τους περιορισμούς  του καθενός από αυτά. Στη συνέχεια, μέσα από μία σειρά ασκήσεων θα προσπαθήσουμε να δούμε στην πράξη πώς και γιατί τα εργαλεία αυτά μπορούν να χρησιμοποιοηθούν για την υποστήριξη μίας συγκεκριμένης αφήγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

Η αξιολόγηση βασίζεται στις εργασίες. Και συγκεκριμένα συνυπολογίζονται ο βαθμός στις τέσσερις ενδιάμεσες εργασίες (που αναλογούν στο 50% του βαθμού) και εκείνος της τελικής εργασίας (που αναλογεί στο άλλο 50% του βαθμού) :

ΤΕΛΙΚΟΣ ΒΑΘΜΟΣ =[(Β1+Β2+Β3+Β4)/4+Β5]/2

Ενότητες

Θα συζητηθεί το πώς κάθε αντικείμενο είναι συνδεδεμένο με πολλαπλές ιστορίες, τις ιστορίες των ανθρώπων που το κατασκεύασαν, το χρησιμοποίησαν και το νοηματοδότησαν. Στη συνέχεια θα διερευνήσουμε πώς αυτές οι ιστορίες είναι δυνατόν να αναδειχθούν εκθεσιακά και πώς μπορούν να συγκροτήσουν μια ολοκληρωμένη εκθεσιακή αφήγηση.

ΕΡΓΑΣΙΑ 1

Θα κάνουμε μια συνοτπική αναφορά σε διάφορα είδη εικόνας και στη συνέχεια θα συζητηθεί το πώς οι εικόνες αυτές, ανάλογα με την ιδιαίτερη φύση τους, είναι δυνατόν να αφηγηθούν κάτι. Στη συνέχεια θα διερευνήσουμε πώς αυτές οι ιστορίες είναι δυνατόν να αναδειχθούν εκθεσιακά και πώς μπορούν να συγκροτήσουν μια ολοκληρωμένη εκθεσιακή αφήγηση.

ΕΡΓΑΣΙΑ 2.

Θα  δούμε το πώς οι κινηματογραφικές εικόνες αφηγούνται και το πώς αυτό επηρεάζεται από το περιβάλλον και τον τρόπο προβολής τους. Στη συνέχεια θα διερευνήσουμε πώς αυτές οι κινηματογραφικές εικόνες είναι δυνατόν να ενταχθούν σε μία έκθεση και πώς μπορούν να συγκροτήσουν μια ολοκληρωμένη αφήγηση.

ΕΡΓΑΣΙΑ 3

Θα  δούμε ποια είναι τα διαφορετικά είδη ήχου και το πώς οι ήχοι, ανάλογα με την ιδιαίτερη φύση τους, είναι δυνατόν να αφηγούνται και το πώς αυτό επηρεάζεται από το περιβάλλον και τον τρόπο αναπαραγωγής τους. Στη συνέχεια θα διερευνήσουμε πώς αυτές οι ήχοι είναι δυνατόν να ενταχθούν σε μία έκθεση και πώς μπορούν να συγκροτήσουν μια ολοκληρωμένη αφήγηση.

ΕΡΓΑΣΙΑ 4

Θα εξετασθεί ως τελευταίο αφηγηματικό εργαλείο ο λόγος, ακριβώς επειδή είναι το κατ' εξοχήν εργαλείο τς αφήγησης. Στη συνέχεια θα δούμε πώς αυτός μπορεί να συνδυαστεί με όλα τα προηγούμενα με στόχο μια ολοκληρωμένη τριδιάστατη πολυμεσική αφήγηση.

ΕΡΓΑΣΙΑ 5

Ημερολόγιο