Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία [open] (OPENCOURSE131189)

Αθανάσιος Νταραντούμης

Description

 Το μάθημα αυτό έχει σκοπό να εισάγει τους φοιτητές στο πεδίο της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, προσεγγίζοντάς το μέσα από ένα θεωρητικό και πρακτικό πλαίσιο σε τρία επίπεδα: τεχνολογικό-λειτουργικό, γνωστικό-διδακτικό και οικολογικό-συστημικό. Με συνδυασμό διαλέξεων, παρουσίασης και σχολιασμού υπολογιστικών εκπαιδευτικών εφαρμογών και εστιασμένων εργασιών, οι φοιτητές θα οδηγηθούν να κατανοήσουν θεμελιώδεις εννοιολογικές διακρίσεις της εκπαιδευτικής τεχνολογίας.

 

CC - Attribution-NonCommercial-NoDerivatives
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία.
  2. Συμπεριφορισμός και εκπαιδευτικό λογισμικό κλειστού τύπου.
  3. Εποικοδομισμός και εκπαιδευτικό λογισμικό ανοικτού τύπου.
  4. Φάσεις και Μοντέλα  Ένταξης των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση.
  5. Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στην Ελληνική Εκπαίδευση.
  6. Γνωστικές θεωρίες - Εκπαιδευτικό λογισμικό πολυμέσων, υπερμέσων και εικονικής πραγματικότητας.
  7. Γνωστικές θεωρίες - Εποικοδομισμός, Λογισμικό Οπτικοποίησης, Προσομοίωσης και Μοντελοποίησης.
  8. Εποικοδομισμός και το εκπαιδευτικό λογισμικό Εννοιολογικής Χαρτογράφησης.
  9. Γνωστικές θεωρίες - Λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης και Έμπειρα Διδακτικά Συστήματα.
  10. Η ταξονομία Bloom και η εφαρμογή της στο σχεδιασμό εκπαιδευτικού λογισμικού.
  11. Κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικού λογισμικού.
  12. Διαδίκτυο και εκπαίδευση.
  13. Παρουσιάσεις εργασιών / διαδικτυακών εκπαιδευτικών εφαρμογών
Μαθησιακοί στόχοι

Στο τέλος αυτού του μαθήματος οι φοιτήτριες–φοιτητές θα είναι ικανοί να:

  • Γνωρίσουν, να Κατανοήσουν, να Εφαρμόσουν, να ΑΝαλύσουν, να Αξιολογήσουν κριτικά και να Συνθέσουν τις εκπαιδευτικές εφαρμογές με βάση τις κύριες θεωρίες μάθησης και τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην εκπαίδευση
    • Αναφέρουν με ακρίβεια τα βασικά χαρακτηριστικά αυτών των θεωριών.  (Γ)
    • Προσδιορίζουν οι φοιτήτριες – φοιτητές τις κύριες προσεγγίσεις που αφορούν στην εισαγωγή της Πληροφορικής και των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική πράξη.  (Γ)
    • Διακρίνουν τις επιπτώσεις των προσεγγίσεων αυτών στις διαδικασίες της μάθησης καθώς και στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών εφαρμογών.  (Κ)
    • Συνδέουν τα διάφορα συστήματα οπτικοποίησης, συστημάτων προσομοίωσης και περιβαλλόντων μοντελοποίησης με τον τρόπο με τον οποίο αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης.  (Κ)
    • Δείχνουν πως οι βασικές αρχές της προσέγγισης που αφορά την χρήση της εννοιολογικής χαρτογράφησης επιδρά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων με τη χρήση υπολογιστικών τεχνολογιών.  (Ε)
    • Εξετάζουν πως η γνωστική ψυχολογία επιδρά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη περιβαλλόντων Τεχνητής Νοημοσύνης και Έμπειρων Διδακτικών Συστημάτων.  (Ε)
    • Αναλύουν τη θέση των ΤΠΕ σε όλες τις βαθμίδες της γενικής εκπαίδευσης.  (ΑΝ)
    • Ταξινομούν τις εφαρμογές εκπαιδευτικού λογισμικού σε δύο άξονες: τον άξονα της ακολουθούμενης θεωρίας μάθησης και των υποκείμενων διδακτικών στρατηγικών, και τον άξονα των χρησιμοποιούμενης τεχνολογίας, της χρονολογίας εμφάνισης και των συνακόλουθων παιδαγωγικών ρευμάτων.  (ΑΝ)
    • Κρίνουν και να αποτιμούν το σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού λογισμικού της επιλογής τους ως προς τις αρχές των συμπεριφοριστικών και εποικοδομητικών θεωριών που εφαρμόζει.   (ΑΞ)
    • Αξιολογούν την υλοποίηση και χρήση εκπαιδευτικών εφαρμογών ως προς τις προσεγγίσεις που εφάρμοσαν για το σχεδιασμό τους.  (ΑΞ)
    • Δημιουργούν μια διαδικτυακή εκπαιδευτική εφαρμογή για συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο και επίπεδο εκπαίδευσης.  (Σ)
    • Συνθέτουν μια αναφορά που θα περιγράφει με εμπεριστατωμένο τρόπο τις συγκεκριμένες προδιαγραφές που θα πρέπει να πληροί η εκπαιδευτική εφαρμογή.  (Σ)
Προαπαιτούμενα

Δεν απαιτούνται

Βιβλιογραφία

Ράπτης, A. (2010). Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της πληροφορικής, Ολική προσέγγιση Εκδότης: Ιδιωτική Έκδοση, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, ISBN: 9789609150309.

Newby T., Stepich D., Lehman J., Russell J. (2009). Εκπαιδευτική Τεχνολογία για Διδασκαλία και Μάθηση, Εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα.

Βοσνιάδου Σ., De Corte E., Glaser R., Mandl H. (2006). Σχεδιάζοντας Περιβάλλοντα Μάθησης Υποστηριζόμενα από τις Σύγχρονες Τεχνολογίες, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα.

Καμπουράκης, Γ,  Λουκής, Ε. (2006).  e-λεκτρονική μάθηση, Κλειδάριθμος, Αθήνα.

Σολομωνίδου Χ. (2006). Νέες τάσεις στην εκπαιδευτική τεχνολογία: εποικοδομητισμός και σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Κυρίδης, Α., Δρόσος, Β., Ντίνας, Κ., (2005). Η πληροφοριακή-επικοινωνιακή τεχνολογία στην προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Κεκκές Ι. (Επιμέλεια) (2004). Οι Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση. Ζητήματα Σχεδιασμού και εφαρμογών: Φιλοσοφικές - Κοινωνικές Προεκτάσεις. Εκδ. Ένωση Ελλήνων Φυσικών. Αθήνα: ΑτραπόςΤαινίες (Films)

Units

Η συνοπτική παρουσίαση

  • των βασικών αρχών της συμπεριφοριστικής θεωρίας μάθησης και των πιο γνωστών μοντέλων της
  • και το πως επηρεάζει την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και τη σχεδίαση εκπαιδευτικών εφαρμογών.

Η συνοπτική παρουσίαση

  • των βασικών αρχών της εποικοδομιστικής θεωρίας και των πιο γνωστών της μοντέλων
  • και το πως επηρεάζει την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και τη σχεδίαση εκπαιδευτικών εφαρμογών. 

Η επισκόπηση των επιμέρους μοντέλων ή προσεγγίσεων που σχετίζονται

με την εισαγωγή,

την ένταξη

και την ενσωμάτωση

των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα.

 

Η επισκόπηση αυτή ακολουθεί δύο άξονες:

  • τον άξονα της χρονολογικής εξέλιξης της εισαγωγής και της ένταξης με τις συνακόλουθες αλλαγές προβληματικής
  • τον άξονα των διαφορετικών παιδαγωγικών μοντέλων που αφορούν στη μεθοδολογία ένταξης και στις αλλαγές που επιφέρουν στο πρόγραμμα σπουδών.  

Συνοπτική περιγραφή και ανάλυση της θέσης των ΤΠΕ στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Οι ΤΠΕ αντιμετωπίζονται κυρίως ως αντικείμενο εκπαίδευσης και δευτερευόντως ως μέσο γνώσης, έρευνας και μάθησης σε όλο το εύρος του προγράμματος σπουδών.

Δίνεται έμφαση

  • Στην ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών του γνωστικού αντικειμένου της Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες της γενικής εκπαίδευσης.
  • Στα προγράμματα που προωθούν τις ΤΠΕ  ως διδακτικό μέσο και ως εργαλείο μάθησης στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα

Η συνοπτική παρουσίαση

  • των συστημάτων πολυμέσων – υπερμέσων
  • και το πως επηρεάζουν την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και τη σχεδίαση εκπαιδευτικών εφαρμογών.

 

Η έμφαση δίνεται στο πως ο εποικοδομισμός και η γνωστική θεωρία επιδρούν στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων με τη χρήση υπολογιστικών και δικτυακών τεχνολογιών.

Η συνοπτική παρουσίαση

  • των συστημάτων οπτικοποίησης, των συστημάτων προσομοίωσηςκαι των περιβαλλόντων μοντελοποίησης
  • και το πως επηρεάζουν την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και τη σχεδίαση εκπαιδευτικών εφαρμογών.

Η έμφαση δίνεται στο πως ο εποικοδομισμός και η γνωστική θεωρία επιδρούν στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων με τη χρήση υπολογιστικών και δικτυακών τεχνολογιών.

Ο ρόλος, η σημασία και τα πλεονεκτήματα των νέων τεχνολογιών μάθησης και επικοινωνίας.

•Κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία – Vygotsky
•Θεωρία Δραστηριότητας (activity theory)
•Κατανεμημένη γνώση (distributed cognition)
•Εγκαθιδρυμένη γνώση (situated cognition )

Η συνοπτική παρουσίαση των βασικών αρχών της εποικοδομιστικής θεωρίας και ειδικότερα της προσέγγισης που αφορά την εννοιολογική χαρτογράφηση

 

Η έμφαση δίνεται

  • στο πως η εννοιολογική χαρτογράφηση επιδρά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων με τη χρήση υπολογιστικών και δικτυακών τεχνολογιών.
  • στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων εννοιολογικής χαρτογράφησης

Η συνοπτική παρουσίαση

  • των βασικών αρχών της γνωστικής ψυχολογίας 
  • των πιο γνωστών της μοντέλων
  • και το πως επηρεάζει την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και τη σχεδίαση εκπαιδευτικών εφαρμογών.

 

Η έμφαση δίνεται στο πως η γνωστική ψυχολογία επιδρά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων με τη χρήση υπολογιστικών και δικτυακών τεχνολογιών.

•Υπολογιστικά περιβάλλοντα μάθησης
•Εφαρμογές λογισμικού (και υλικού) για την υπολογιστική υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης
ειδικό λογισμικό με σαφή μαθησιακό και διδακτικό σκοπό, σε μορφή CD/DVD, δικτυακού τόπου, εφαρμογών ρομποτικής, κλπ.
λογισμικό γενικής χρήσης, π.χ. κειμενογράφος, βάσεις δεδομένων, κλπ. που χρησιμοποιείται ως γνωστικό εργαλείο (cognitive tool)

Η συνοπτική παρουσίαση

  • των βασικών συστημάτων και εφαρμογών του Διαδικτύου
  • και το πως επηρεάζουν την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και τη σχεδίαση εκπαιδευτικών εφαρμογών.

 

Η έμφαση δίνεται στο πως ο κοινωνικός εποικοδομισμός και η κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση επιδρούν στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη συνεργατικών μαθησιακών περιβαλλόντων με τη χρήση δικτυακών τεχνολογιών.

Open Academic Course

Open Courses
OpenCourses Level: A-

Num. of Visits :  7764
Num. of Hits :  51170