Μάθημα : Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα Ι [open]
Κωδικός : 131227
-
Θεματικές Ενότητες
-
1) Τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε στον «Πολιτισμό»
-
2) Οι μηχανισμοί της πολιτιστικής προβολής
-
3) Πολιτιστικά θεάματα
-
4) Πολιτιστική αναπαράσταση
-
5) Πολιτιστική αναπαράσταση και πολιτιστική προβολή
-
6) Πολιτιστική αναπαράσταση και επιτέλεση μιας αφήγησης
-
7) Επικοινωνία και πεδία διάδρασης
-
8) Σενάρια παρουσίασης/αναπαράστασης
-
9) Συστήματα και συστημική θεωρία
-
10) Δράσεις και επικοινωνιακά συστήματα
-
11) Τα διαδραστικά σενάρια προβολής και οι επιφάνειες διάδρασης ως επικοινωνιακά συστήματα
-
1) Τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε στον «Πολιτισμό»
6) Πολιτιστική αναπαράσταση και επιτέλεση μιας αφήγησης
H προβληματική που έχει αναπτυχθεί για την έννοια της αφήγησης, διατηρεί τη σύνδεση με τις «κλασσικές» εκδοχές που εστιάζονται στον προφορικό λόγο ή στο κείμενο, αλλά «υποχρεώνεται» να εξετάσει (και) τα προβλήματα και τη δυναμική που «εισάγει» η χρήση των νέων τεχνολογιών, σε συνάρτηση με νέα μέσα αφήγησης και «εικονικά» ή πραγματικά «σκηνικά». Σε αυτή την προοπτική, η αναλυτική σκέψη του Ουμπέρτο Έκο, συμπυκνώνει και διευρύνει τις θεματικές που έχουν διατυπωθεί μέχρι τώρα, ως ακολούθως:
α) η διαδικασία της αφήγησης δεν είναι παθητική, αλλά ενεργητική, αφού κατοχυρώνεται και αναδεικνύεται μόνο μέσω της διάδρασης με τους δέκτες/χρήστες ενός συγκεκριμένου περιεχομένου
β) η διαδικασία της αφήγησης είναι (πάντα) ελλειπτική, αφού «…κάνει απλώς υπαινιγμούς και στη συνέχεια ζητάει από τον/την/τους δέκτη/ες/χρήστη/ες να συμπληρώσει/ουν τα κενά…»
γ) ο «ρυθμός» που διατηρεί μια αφήγηση δεν είναι δεδομένος: η επιβράδυνση ή η επιτάχυνση σχετίζονται με τις τεχνικές που επιλέγει/ουν ο/η/οι δημιουργός/οί, για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των δεκτών/χρηστών μιας προβολής
δ) ο/η/οι δέκτης/ες/χρήστης/ες συμμετέχουν στην (ανα)διαμόρφωση μιας αφήγησης με κριτικές στάσεις ή σχόλια, αλλά (ανα)διαμορφώνεται/ονται επίσης μέσα από αυτή τη συμμετοχική εμπειρία: κάθε αφήγηση τείνει να δημιουργήσει «πρότυπα» δεκτών/χρηστών που εξοικειώνονται («πλάθονται») με το περιεχόμενο και τους τρόπους κάθε προβολής
ε) κάθε αφήγηση θέτει προβλήματα «μετάφρασης» του προϊόντος που δημιουργεί προς τους δέκτες/χρήστες, ανάλογα με τις γνώσεις και τα μέσα που διαθέτουν για να το αποκωδικοποιήσουν
στ) ο/η/οι δημιουργός/οί δεν ενυπάρχουν σε μια αφήγηση ως πραγματικά πρόσωπα, αλλά ως εκφραστικές στρατηγικές, που προσδιορίζονται από μια συνθετική παρουσίαση πρωταγωνιστών ή δεδομένων (σε συγκεκριμένα «σκηνικά», σύμφωνα με συγκεκριμένα «μέσα» και «σενάρια»)
H προβληματική που έχει αναπτυχθεί για την έννοια της αφήγησης, διατηρεί τη σύνδεση με τις «κλασσικές» εκδοχές που εστιάζονται στον προφορικό λόγο ή στο κείμενο, αλλά «υποχρεώνεται» να εξετάσει (και) τα προβλήματα και τη δυναμική που «εισάγει» η χρήση των νέων τεχνολογιών, σε συνάρτηση με νέα μέσα αφήγησης και «εικονικά» ή πραγματικά «σκηνικά».
H προβληματική που έχει αναπτυχθεί για την έννοια της αφήγησης, διατηρεί τη σύνδεση με τις «κλασσικές» εκδοχές που εστιάζονται στον προφορικό λόγο ή στο κείμενο, αλλά «υποχρεώνεται» να εξετάσει (και) τα προβλήματα και τη δυναμική που «εισάγει» η χρήση των νέων τεχνολογιών, σε συνάρτηση με νέα μέσα αφήγησης και «εικονικά» ή πραγματικά «σκηνικά».