Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (ΔΙ0700)

(TNEY297) -  Chortatsiani Evangelia

Περιγραφή Μαθήματος

    1. Σκοπός του μαθήματος

     

    Ο τομέας των υπηρεσιών αποτελεί πηγή του μεγαλύτερου μέρους του εθνικού εισοδήματος και απασχόλησης των ανεπτυγμένων χωρών. Ένας σημαντικός αριθμός παραγόντων συντέλεσαν στην ανάπτυξη του τομέα των υπηρεσιών, όπως η εξέλιξη και μετάβαση προς τη μεταβιομηχανική εποχή, η αλλαγή στο μορφωτικό επίπεδο και η διεύρυνση του διαθέσιμου εισοδήματος του καταναλωτή, η αύξηση του μέσου όρου ζωής του ανθρώπου, η ανάπτυξη της τεχνολογίας, η εντατικοποίηση του ανταγωνισμού στον τομέα των υπηρεσιών, οι ιδιαιτερότητες της φύσης των υπηρεσιών κλπ.

     

    Η ανάγκη για τη παροχή υπηρεσιών με τον πλέον ικανοποιητικό τρόπο αποτελεί ξεχωριστό αντικείμενο μελέτης και έρευνας. Οι φοιτητές του μάρκετινγκ συχνά είναι οι μελλοντικοί marketers διαφόρων εταιριών παροχής υπηρεσιών. Έτσι το μάρκετινγκ υπηρεσιών καλείται να συμπληρώσει και αναπτύξει περαιτέρω τις γνώσεις των σπουδαστών γύρω από το μάρκετινγκ και εφαρμόζει τις έννοιες και αρχές αυτού στον τομέα των υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του τομέα των υπηρεσιών.

     

    Η διδασκαλία του μαθήματος έχει ως σκοπό να:

     

    • Συμβάλλει στην κατανόηση της σημασίας του κλάδου των υπηρεσιών για την οικονομία μιας χώρας.
    • Εισάγει τη διάκριση μεταξύ προϊόντων και υπηρεσιών, και μεταξύ διαφορετικών ειδών υπηρεσιών, για τη διαμόρφωση επιτυχέστερων προσεγγίσεων μάρκετινγκ στους κλάδους των υπηρεσιών.
    • Εμβαθύνει στη θεωρία και πρακτική του μάρκετινγκ προσαρμοσμένη στις υπηρεσίες.
    • Εξειδικεύσει τις γνώσεις των σπουδαστών σε επιλεγμένους τομείς του μάρκετινγκ υπηρεσιών.

     

    1. Προσδοκώμενο αποτέλεσμα

     

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να:

     

    • Έχουν αποκτήσει γνώση και κατανόηση των θεωρητικών εννοιών που αφορούν στο μάρκετινγκ των υπηρεσιών.
    • Έχουν αντιληφθεί τις προκλήσεις του μάρκετινγκ σε διαφορετικούς τομείς του κλάδου των υπηρεσιών.
    • Μπορούν να αναλύσουν πλήρως τους παράγοντες που επηρεάζουν το μάρκετινγκ μιας επιχείρησης παροχής υπηρεσιών.
    • Είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις αρχές του μάρκετινγκ σε διάφορους τομείς επιχειρηματικής δράσης στον τομέα αυτό, χρησιμοποιώντας την αναλυτική, κριτική και συνθετική τους ικανότητα.
    • Μπορούν να σχεδιάζουν αποτελεσματικά δράσεις του μάρκετινγκ στον τομέα των υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες της επιχείρησης και της αγοράς.

    1. Είδος μαθήματος και διδακτική μέθοδος

     

    Διδασκαλία με φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας/ ηλεκτρονικά μέσω zoom και e-class.

    Διαλέξεις, εργασίες, μελέτες περίπτωσης.

     

    1. Η διαδικασία

     

    Η παράδοση των θεωρητικών εννοιών θα γίνει με τη χρήση διαλέξεων, παραδειγμάτων καθώς με την παρουσίαση και ανάλυση συγκεκριμένων μελετών περίπτωσης (case studies) που αφορούν στον τομέα των υπηρεσιών. Η συμμετοχή των φοιτητών και η ανταλλαγή απόψεων θεωρείται αναγκαία για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων.

     

    1. Προϋποθέσεις

     

    Η παρακολούθηση του μαθήματος αυτού προϋποθέτει επαρκή γνώση των βασικών αρχών μάρκετινγκ.

     

    1. Αξιολόγηση φοιτητών

     Οι φοιτητές καλούνται να υποβάλουν μια ερευνητική, ομαδική (κατά προτίμηση) εργασία, και να αξιολογηθούν πάνω σε αυτή (εξέταση/ παρουσίαση και κατάθεση).

     

    Τελική εξέταση: Κατάθεση ερευνητικής εργασίας

    (15 σελίδες περίπου) *1

    70%

    Παρουσίαση ερευνητικής εργασίας & βιβλιογραφίας, μελέτες περίπτωσης/ συμμετοχή

    30%

    *1 Φοιτητές των οποίων η τελική εξέταση/  κατάθεση ερευνητικής εργασίας βαθμολογείται κάτω του πέντε (5), δεν θα περνούν το μάθημα ακόμη και αν η συνολική βαθμολογία τους στο μάθημα υπερβαίνει το πέντε (5).

     

    1. Βιβλιογραφία

     

    Παντουβάκης Ά. (2020). Η Λογική του Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Λιβάνη ΙΚΕ, έκδοση 1η. [ISBN: 978-618-5513-16-0], [Εύδοξος 94700065].

     

    Γούναρης Σ. &  Καραντινού Κ. (2014) Μάρκετινγκ Υπηρεσιών. Εκδοτικός Οίκος ROSILI ΕΜΠΟΡΙΚΗ - ΕΚΔΟΤΙΚΗ Μ.ΕΠΕ, 3η έκδοση. [ISBN 978-960-7745-39-2], [Εύδοξος 41963319].

     

    1. Λοιπή Βιβλιογραφία

     

    Τσακλάγκανος, Α. & Π. Τσακλάγκανου (2018). Βασικές Αρχές του Μάρκετινγκ, 4η έκδοση, Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός οίκος Αφοί Κυριακίδη ΑΕ. [ISBN 978-960-602-027-8], [Εύδοξος 50662530].

     

    Wirtz, Ξ. & Lovelock C. (2018). Μάρκετινγκ Υπηρεσιών. Άνθρωποι, Τεχνολογία, Στρατηγική, Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ ΙΚΕ, 1η έκδοση.  [ISBN 978-618-5242-29-9], [Εύδοξος: 77118262].

     

    1. Περιεχόμενα μαθήματος

     

    ΜΕΡΟΣ Α.

    Ορισμοί και Χαρακτηριστικά των Υπηρεσιών

    §  Εισαγωγή, ορισμός της έννοιας ‘υπηρεσία’

    §  Η φύση των υπηρεσιών, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των υπηρεσιών

    §  Η διάκριση μεταξύ αγαθών και υπηρεσιών

    §  Η εφαρμογή του μάρκετινγκ στον τομέα των υπηρεσιών

    §  Ταξινόμηση υπηρεσιών

    ΜΕΡΟΣ Β.

    Προσαρμογή των Βασικών Ενεργειών Μάρκετινγκ στις Υπηρεσίες

    §  Η σημασία του καταναλωτή στη τμηματοποίηση της αγοράς των υπηρεσιών

    §  Τμηματοποίηση της αγοράς των υπηρεσιών, στρατηγικές και τρόποι τμηματοποίησης αυτής

    §  Επιλογή της αγοράς-στόχου και τοποθέτηση σε αυτές

    §  Μίγμα μάρκετινγκ (4Ps) υπηρεσιών: Προσδιορισμός της υπηρεσίας, σηματοποίηση, διαφοροποίηση, στρατηγική τοποθέτησης στην αγορά, παράδοση στην αγορά, τιμολογιακή στρατηγική, παράγοντες επηρεασμού τιμολογιακής πολιτικής, στρατηγικές τιμολόγησης, κανάλια διανομής, κριτήρια επιλογής αυτών, στρατηγικές καναλιών διανομής, διάθεση υπηρεσιών, προώθηση και επικοινωνία (διαφήμιση, προώθηση πωλήσεων, προσωπικές πωλήσεις, δημόσιες σχέσεις, δημοσιότητα, άμεσο μάρκετινγκ, διαδίκτυο)

    §  Έρευνα και ανάλυση αγοράς στο μάρκετινγκ των υπηρεσιών

    §  Ανάπτυξη υπηρεσιών, παράγοντες επιτυχίας και τρόποι μέτρησης επιτυχίας νέων υπηρεσιών

    ΜΕΡΟΣ Γ.

    Πρόσθετα Θέματα στο Μάρκετινγκ Υπηρεσιών

    §  Επιλεγμένες εφαρμογές του μάρκετινγκ υπηρεσιών (μάρκετινγκ ναυτιλιακών υπηρεσιών, αεροπορικών υπηρεσιών κλπ.)

    §  Μάρκετινγκ σχέσεων (CRM)

    §  Λοιποί παράγοντες στο μάρκετινγκ υπηρεσιών (τεχνολογία, ποιότητα, άνθρωποι, συμπληρωματικές υπηρεσίες κλπ.)

     


    1. Εξεταστέα ύλη

     

    Πανεπιστημιακές σημειώσεις.

     

    Τα παρακάτω κεφάλαια αποτελούν την ύλη στην οποία θα εξεταστούν οι φοιτητές. Τα κεφάλαια αυτά θα πρέπει να μελετηθούν ενδελεχώς, στο σύνολό τους, ενώ ειδική θα πρέπει να δοθεί στα σημεία τα οποία προσδιορίζονται σε παρένθεση.

     

     

    Διδακτικό εγχειρίδιο:

    Παντουβάκης Ά. (2020). Η Λογική του Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Λιβάνη ΙΚΕ, έκδοση 1η. [ISBN: 978-618-5513-16-0], [Εύδοξος 94700065].

     

    Όλο το εγχειρίδιο, με έμφαση:

    Κεφ. 1 Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ.

    Κεφ. 3 Σύστημα Πληροφόρησης Μάρκετινγκ και Έρευνα Μάρκετινγκ (με έμφαση στις υπηρεσίες).

    Κεφ. 4 Τμηματοποίηση, Στόχευση και Τοποθέτηση στην Αγορά (με έμφαση στις υπηρεσίες).

    Κεφ. 5 Προϊόν (τι είναι προϊόν, χαρακτηριστικά προϊόντων, στρατηγικές ανάπτυξης προϊόντων).

    Κεφ. 6 Διανομή (Αξιολόγηση και επιλογή εναλλακτικών καναλιών, στρατηγικές επιλογές έντασης διανομής, ενδιάμεσοι) (με έμφαση στις υπηρεσίες).

    Κεφ. 7 Τιμολόγηση (βασικοί παράγοντες για την τιμολόγηση, στρατηγικές τιμολόγησης, μέθοδοι τιμολόγησης) (με έμφαση στις υπηρεσίες).

    Κεφ. 10 Μάρκετινγκ Υπηρεσιών.

    Κεφ. 11 Nαυτιλιακό Μάρκετινγκ.

    Κεφ. 13 Τουριστικό Μάρκετινγκ.

    Κεφ. 8 Ολοκληρωμένη Επικοινωνία Μάρκετινγκ και Μείγμα Προβολής (με έμφαση στις υπηρεσίες).

    Επιλεγμένες Μελέτες Περίπτωσης.

     

     

    Διδακτικό εγχειρίδιο:

    Γούναρης Σ. &  Καραντινού Κ. (2014) Μάρκετινγκ Υπηρεσιών. Εκδοτικός Οίκος ROSILI ΕΜΠΟΡΙΚΗ - ΕΚΔΟΤΙΚΗ Μ.ΕΠΕ, 3η έκδοση. [ISBN 978-960-7745-39-2], [Εύδοξος 41963319].

     

    Κεφ. 1. Η έννοια των υπηρεσιών και η σημασία τους στην Ελληνική οικονομία (έμφαση στους ορισμούς, στη διάκριση μεταξύ αγαθών και υπηρεσιών και στα χαρακτηριστικά των υπηρεσιών).

    Κεφ. 2. Τα συστήματα ταξινόμησης των υπηρεσιών.

    Κεφ. 3. Ποιότητα υπηρεσιών (έμφαση στον ορισμό, στην έννοια και στους τρόπους μέτρησης της ποιότητας).

    Κεφ. 4. Εξυπηρέτηση πελατών.

    Κεφ. 5. Διοίκηση του ανθρώπινου παράγοντα και η οπτική του μάρκετινγκ.

    Κεφ. 6. Ο ρόλος της οργάνωσης των διαδικασιών εξυπηρέτησης στη διαμόρφωση της εμπειρίας του πελάτη (ανάγνωση του κεφαλαίου με κριτικό τρόπο, έμφαση στη συμμετοχή του πελάτη κατά στην προσπάθεια παροχής της υπηρεσίας).

    Κεφ. 7. Διοίκηση του χαρτοφυλακίου των προϊόντων μιας επιχείρησης παροχής υπηρεσιών.

    Κεφ. 8. Τιμολόγηση υπηρεσιών (έμφαση στους παράγοντες επηρεασμού της τιμολογιακής στρατηγικής μιας επιχείρησης, την τμηματοποίηση της αγοράς και στρατηγική τιμολόγησης καθώς και στις μεθόδους τιμολόγησης).

    Κεφ. 9. Τεχνικές επικοινωνίας (έμφαση στα επικοινωνιακά εργαλεία (διαφήμιση, δημοσιότητα, δημόσιες σχέσεις, προσωπικές πωλήσεις, προώθηση πωλήσεων, άμεσο μάρκετινγκ, διαδίκτυο) και στα κρίσιμα συστατικά μιας διαφημιστικής καμπάνιας).

    Κεφ. 10. Διοίκηση διανομής για επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (έμφαση στο άμεσο και έμμεσο κανάλι διανομής, στους εναλλακτικούς στόχους του συστήματος διανομής, στις εναλλακτικές στρατηγικές διανομής, την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας και τη διαμόρφωση του χώρου παροχής της υπηρεσίας).

    Μελέτη περιπτώσεων (case studies).

     

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 31 Ιουλίου 2020