Preview

Selected image

Διδασκαλία δεύτερης/ξένης γλώσσας [open]

(ΓΥ-13) -  Ιωάννης Γαλαντόμος

Description du cours

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση όλων των πτυχών που σχετίζονται με τη διδασκαλία και την εκμάθηση ενός δεύτερου κώδικα επικοινωνίας. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στις θεωρίες εκμάθησης μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας, στις ατομικές διαφορές που αναμένεται να επηρεάσουν την εκμάθηση μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας, στις μεθόδους διδασκαλίας μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας, στην έννοια της επικοινωνιακής ικανότητας, στους παράγοντες που επηρεάζουν την εκμάθηση της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, στα επίπεδα γλωσσομάθειας, στην αξιολόγηση της γλωσσομάθειας, στην ανάλυση λαθών, ενώ θα παρουσιαστεί και η δομή ενός ενδεικτικού μαθήματος.

 

 

Creation Date

jeudi 16 octobre 2014

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα πρέπει να μπορεί:

    • να περιγράφει εισαγωγικές έννοιες (π.χ. μητρική, δεύτερη & ξένη γλώσσα, εκμάθηση & κατάκτηση ενός δεύτερου κώδικα επικοινωνίας, ενδιάμεσο γλωσσικό σύστημα) που σχετίζονται με την εκμάθηση και τη διδασκαλία ενός δεύτερου κώδικα επικοινωνίας
    • να συζητά για τις βασικότερες θεωρίες (ψυχολογικές, γλωσσικές) που επιχειρούν να ερμηνεύσουν την εκμάθηση μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας
    • να περιγράφει τον ρόλο που διαδραματίζουν διάφοροι παράγοντες (π.χ. γνωστικοί, ατομικοί) στην εκμάθηση ενός δεύτερου κώδικα επικοινωνίας
    • να συζητά για τις μεθόδους που έχουν προταθεί διαχρονικά για τη διδασκαλία μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας
    • να αναφέρει τα διάφορα μοντέλα που έχουν προταθεί για την περιγραφή της επικοινωνιακής ικανότητας
    • να αναφέρει τους παράγοντες που επηρεάζουν την εκμάθηση της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
    • να συζητά για τα επίπεδα γλωσσομάθειας που διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο του ΚΕΠΑ καθώς και ό,τι διέπει την ίδρυση του ΚΕΓ και τις εξετάσεις ελληνομάθειας
    • να περιγράφει τον σχεδιασμό και την κατασκευή αναλυτικών προγραμμάτων και σχεδίων διδασκαλίας καθώς και γλωσσικών δοκιμασιών (test) για την αξιολόγηση της γλωσσομάθειας των διδασκομένων
    • να περιγράφει την προβληματική που έχει αναπτυχθεί για τον εντοπισμό, ταξινόμηση και ερμηνεία των λαθών κατά την εκμάθηση μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας

    Ανθρώπινο δυναμικό

    Διδάσκων

    Ιωάννης Γαλαντόμος, Επίκουρος Καθηγητής Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

    Email: galantomos@aegean.gr  

     

    Επεξεργασία Υλικού

    Δρ. Ασημίνα Βαφειάδου, ΕΤΕΠ Τμ. Μεσογειακών Σπουδών

    Βιβλιογραφία

    Κατσιμαλή, Γ. (2007). Γλωσσολογία σε Εφαρμογή. Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου-Α. Καρδαμίτσας.

    Κοιλιάρη, Αγγ. (2005). Πολυγλωσσία και Γλωσσική Εκπαίδευση. Μια κοινωνιογλωσσολογική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Βάνιας.

    Μήτσης, Ν. (1998). Στοιχειώδεις Αρχές και Μέθοδοι της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας. Εισαγωγή στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης (ή Ξένης) Γλώσσας. Αθήνα: Gutenberg.

    Μήτσης, Ν. (2004). Η Διδασκαλία της Γλώσσας υπό το Πρίσμα της Επικοινωνιακής Προσέγγισης. Εισαγωγή στη θεωρία και τις τεχνικές του επικοινωνιακού μοντέλου. Αθήνα: Gutenberg.

    Μπέλλα, Σπ. (2011). Η δεύτερη γλώσσα: κατάκτηση και διδασκαλία. Αθήνα: Πατάκης.

    Τοκατλίδου, Β. (1986). Εισαγωγή στη Διδακτική των Ζωντανών Γλωσσών. Προβλήματα-Προτάσεις (4η έκδ.). Αθήνα: Οδυσσέας.

    Τοκατλίδου, Β. (2003). Γλώσσα, Επικοινωνία και Γλωσσική Εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκης.

    Dörnyei, Z. (2009). The Psychology of Second Language Acquisition. Oxford: OUP.

    Groom, N., & Littlemore, J. (2011). Doing Applied Linguistics. A Guide for Students. London & New York: Routledge.

    Saville-Troike, M. (2005). Second Language Acquisition. Cambridge: CUP.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Κατσιμαλή, Γ. (2007). Γλωσσολογία σε Εφαρμογή. Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου-Α. Καρδαμίτσας.
    Μήτσης, Ν. (2004). Η Διδασκαλία της Γλώσσας υπό το Πρίσμα της Επικοινωνιακής Προσέγγισης. Εισαγωγή στη θεωρία και τις τεχνικές του επικοινωνιακού μοντέλου. Αθήνα: Gutenberg.
    Μπέλλα, Σπ. (2011). Η δεύτερη γλώσσα: κατάκτηση και διδασκαλία. Αθήνα: Πατάκης.

    Ομάδα στόχος

    Κοινό το οποίο ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί για πτυχές της διδασκαλίας μιας 2ης ξένης γλώσσας, όπως οι θεωρίες εκμάθησης μιας 2η ξένης γλώσσας, οι μέθοδοι διδασκαλίας μιας 2ης ξένης γλώσσας, οι ατομικοί παράγοντες που αναμένεται να επηρεάσουν την εκμάθηση και τη διδασκαλία μιας 2ης ξένης γλώσσας καθώς και θέματα παραγωγής διδακτικού υλικού γλωσσικής αξιολόγησης και ανάλυσης λαθών.