Παρουσίαση/Προβολή
Παίγνιο Επιχειρήσεων
(TMOD-PPS259) - Petros Dimas
Περιγραφή Μαθήματος
Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η σύνθεση των γνώσεων που αποκομίζουν οι φοιτητές του Τμήματος Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης (ΤΜΟΔ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου από σχεδόν όλα τα μαθήματα που διδάσκονται στο πλαίσιο των προπτυχιακών τους σπουδών και η πρακτική εφαρμογή αυτών σε συνθήκες που προσομοιάζουν το επιχειρηματικό περιβάλλον.
Η αποστολή αυτή επιτυγχάνεται μέσω μιας διαδικασίας λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων για συγκεκριμένες επιχειρηματικές μονάδες που λειτουργούν στο πλαίσιο μιας «εικονικής» αγοράς, η οποία διαμορφώνεται και ανατροφοδοτείται από τις αποφάσεις αυτές. Έτσι, διαμορφώνεται ένα διαδραστικό περιβάλλον παιγνίου, όπου οι αποφάσεις των φοιτητών ως διαχειριστές/διοικητές των «εικονικών» επιχειρήσεων διαμορφώνουν τις συνθήκες της αγοράς και κατ’ επέκταση τα αποτελέσματα της δραστηριότητας των επιχειρήσεων τους. Ως εκ τούτου, ο χαρακτήρας του παιγνίου είναι αμιγώς εκπαιδευτικός, και προσφέρει τη δυνατότητα στους φοιτητές να εξετάσουν τα αποτελέσματα της πρακτικής εφαρμογής θεωρητικών εννοιών και εργαλείων της διοικητικής επιστήμης και της χρηματοοικονομικής ανάλυσης, τα οποία και έχουν διδαχθεί κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.
Επιπροσθέτως, οι φοιτητές θα κληθούν να αξιοποιήσουν το μαθησιακό υπόβαθρο που έχουν αποκομίσει από τις προπτυχιακές σπουδές τους στο ΤΜΟΔ αλλά και τις πρακτικές γνώσεις που αποκομίζουν κατά τη διάρκεια του παιγνίου προς την εκπόνηση μιας εργασίας μελέτης περίπτωσης (case study), στο πλαίσιο της οποίας αναλύεται η δομή, η αποστολή, τα βασικά χαρακτηριστικά, και οι χρηματοοικονομικές επιδόσεις μιας υφιστάμενης επιχείρησης από την ελληνική αγορά.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024
-
Μέθοδοι διδασκαλίας
Η διεξαγωγή του μαθήματος θα λάβει χώρα στο υπολογιστικό εργαστήριο (pc-lab) του ΤΜΟΔ και το παίγνιο θα υποστηριχθεί από μια σειρά διαλέξεων που περιλαμβάνουν: α) επισκόπηση βασικών μεγεθών που σχετίζονται με το αντικείμενο της διοίκησης και χρηματοοικονομικής ανάλυση των επιχειρήσεων, β) υποστηρικτικό υλικό σχετικά με το περιβάλλον και τη λειτουργία του εξειδικευμένου εργαλείου, και γ) υποστηρικτικό υλικό σχετικά με τους βασικούς άξονες ανάλυσης που θα κληθούν να αναπτύξουν οι φοιτητές στο πλαίσιο εκπόνησης του case study.
Στο πλαίσιο διεξαγωγής του παιγνίου, οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες (ανταγωνιστικές επιχειρήσεις) των 3-4 ατόμων και προσπαθούν να επικρατήσουν στην αγορά, αναπτύσσοντας δεξιότητες που είναι απαραίτητες για ένα επιτυχημένο στέλεχος και δεν είναι εύκολο να αναπτυχθούν μέσα από άλλα μαθήματα.
Το παίγνιο εξελίσσεται σε περιόδους. Μετά το πέρας εισαγωγικών διαλέξεων, το κάθε μάθημα θα αντιστοιχεί σε μια περίοδο η οποία και προσομοιώνει ένα έτος λειτουργίας. Κάθε ομάδα καλείται να πάρει επιχειρηματικές αποφάσεις για τη διαχείριση της επιχείρησης για το επόμενο έτος και να συντάξει μια σύντομη έκθεση τεκμηρίωσης των αποφάσεων αυτών, την οποία και θα παρουσιάζει συντόμως στον διδάσκοντα αφότου προκύψουν τα οικονομικά αποτελέσματα της επιχείρησής της για το συγκεκριμένο έτος.
Αναφορικά με την εκπόνηση εργασίας, οι ίδιες ομάδες φοιτητών αναλαμβάνουν να «μελετήσουν» και να «αξιολογήσουν» μια υφιστάμενη ελληνική επιχείρηση, ως δραστηριότητα που συμπληρώνει την «ανταγωνιστική» διαδικασία του επιχειρηματικού παιγνίου. Η μελέτη περίπτωσης που θα αναπτύξουν θα διαμορφωθεί πάνω σε σαφώς καθορισμένους άξονες ανάλυσης με την υποστήριξη του διδάσκοντα, οι οποίοι θα σχετίζονται τόσο με το υπόβαθρο γνώσεων που αφορά τη διοικητική επιστήμη και τη χρηματοοικονομική ανάλυση που έχουν αναπτύξει από τις σπουδές στο ΤΜΟΔ όσο και με βασικές δεξιότητες στρατηγικής και λήψης αποφάσεων που θα καλλιεργήσουν οι φοιτητές μέσω του διαδραστικού παιγνίου.
Οι φοιτητές θα κληθούν να συντάξουν μια αναλυτική μελέτη περίπτωσης (case study) για την υφιστάμενη επιχείρηση που θα επιλέξουν και στη συνέχεια θα πρέπει να παρουσιάσουν τα βασικά αποτελέσματα και συμπεράσματα της εργασίας τους στους υπόλοιπους συμφοιτητές τους. Έτσι, οι φοιτητές θα αποκομίσουν σημαντικές ικανότητες που σχετίζονται με τη συγγραφή εκθέσεων καθώς και την παρουσίαση αποτελεσμάτων μελετών περίπτωσης, οι οποίες είναι εξαιρετικά σημαντικές για την μετέπειτα επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Προτεινόμενα συγγράμματα
- «Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων για Μηχανικούς», των Γ. Καλογήρου, Α. Τσακανίκα, Ε. Σιώκα, Π. Παναγιωτόπουλου, Α. Πρωτόγερου, Γ. Μαυρωτά (eBook – Κάλιππος)
Μέθοδοι αξιολόγησης
Το μάθημα δεν περιλαμβάνει γραπτή εξέταση. Η αξιολόγηση των φοιτητών πραγματοποιείται με βάση τους παρακάτω άξονες:
- Πορεία της επιχείρησης (30%): Βαθμολογία κοινή για όλα τα μέλη της ομάδας, η οποία προκύπτει από τις επιχειρηματικές κινήσεις που έκανε η ομάδα κατά τη διάρκεια του παιγνίου, όπως αυτές θα αναλύονται και θα επικοινωνούνται στον διδάσκοντα μέσω του απολογισμού κινήσεων που θα συντάσσει η ομάδα στο τέλος της κάθε περιόδου.
- Αποτέλεσμα επιχείρησης (10%): Βαθμολογία κοινή για όλα τα μέλη της ομάδας, η οποία προκύπτει από την τελική κατάταξη της επιχείρησής τους καθώς και από άλλα κριτήρια που θα διαμορφωθούν στην έναρξη του μαθήματος. Το ποσοστό αυτό «καθρεφτίζει» την ανταγωνιστική φύση του παιγνίου, και επιβραβεύει τις καλύτερες ομάδες για τις επιδόσεις.
- Παρουσία φοιτητών (10%): Βαθμολογία ατομική που αφορά κάθε φοιτητή ξεχωριστά και συνδέεται με την παρουσία και τη συμμετοχή του στο μάθημα.
- Μελέτη περίπτωσης (50%): Βαθμολογία κοινή για όλα τα μέλη της ομάδας, η οποία βασίζεται στην πληρότητα της τελικής εργασίας που καταθέτουν για το case study που ανέλαβαν αλλά και στην επιτυχή παρουσίαση των βασικών σημείων και συμπερασμάτων που προκύπτουν από αυτό.
Διδάσκοντες
Δρ. Πέτρος Δήμας
Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ, MSc Εφαρμοσμένα Οικονομικά ΟΠΑ, Διδάκτωρ ΕΜΠ
Εντεταλμένος Διδάσκοντας,
Τμήμα Μηχανικών Οικονομίας & Διοίκησης, Πολυτεχνική Σχολή, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Μεταδιδακτορικός Ερευνητής,
Εργαστήριο Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Κουντουριώτου 45, Χίος, 2ος όροφος (Γραφείο κ. Κωνσταντέλου και κ. Λιάγκουρα)
Εmail: pdimas@aegean.gr ; petros.dimas92@gmail.com