Vista previa

Selected image

Εισαγωγή στην Ιστορία [open]

(I-200) -  Haris Exertzoglou

Descripción del Curso

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές/τριες στην Ιστορία παρουσιάζοντας το ζητήματα με τα οποία συνδέεται η ιστορική έρευνα, τη θέση της Ιστορίας στις κοινωνικές επιστήμες. αλλά και τους τρόπους οργάνωσης της ιστορικής σκέψης σε σχέση με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Το μάθημα χωρίζεται σε τρεις ενότητες. Στην πρώτη εξετάζονται θεματικές όπως η Ιστορία και παρελθόν, μνήμη και ιστορία, χρόνος και ιστορικότητα. Παρουσιάζεται επίσης η εξέλιξη της ιστοριογραφίας από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα τόσο μέσα από τις βασικές ιστορικές σχολές όσο και μέσα από τις περιοχές ιστορικής έρευνας. Η δεύτερη ενότητα αποτελεί μια εισαγωγή στο πεδίο της ιστορικής έρευνας παρουσιάζοντας τους τρόπους με τους οποίους δουλεύουν οι ιστορικοί καθώς το υλικό με το οποίο εργάζονται. Η τρίτη ενότητα επιχειρεί να εισάγει τους φοιτητές/τριες σε επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα που αφορούν την ιστορία, όπως, η σχέση ιστορίας και κοινωνικών επιστημών, οι διαφορετικοί τρόποι ιστορικής ερμηνείας, το ζήτημα της αντικειμενικότητας και η ματιά του ιστορικού, το γεγονός ως επιστημολογικό ζήτημα.


 

Creation Date

jueves, 13 de noviembre de 2014

  • Διδάσκοντες

    Χαρίλαος Εξερτζόγλου

    Kαθηγητής

    Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας

    Web: http://www.sa.aegean.gr/iridion/html/staff_biogr.php?id=2 

     

    Μαθησιακοί στόχοι

    Το μάθημα αποσκοπεί στο να φέρει τους φοιτητές/τριες σε μια πρώτη επαφή με την ιστορική σκέψη. Καθώς η ιστορική σκέψη καλλιεργείται και δεν είναι φυσική, όπως και καμία άλλη μορφή σκέψης, προσφέρει σημαντικές νοητικές δεξιότητες στους κοινωνικές επιστήμονες που οφείλουν να κατανοούν τα ζητήματα που τους απασχολούν στην ιστορικότητά τους. Με δεδομένο τον εντελώς ανεπαρκή τρόπο διδασκαλίας της ιστορίας στις προηγούμενες βαθμίδες της εκπαίδευσης οι φοιτητές/τριες έχουν μια εντελώς στρεβλή εικόνα για την ιστορία ενώ αγνοούν παντελώς τη διάσταση της ιστορικής σκέψης. Η γνωριμία με την Ιστορία και με τις δεξιότητες που απαιτούνται για την
    ιστορική έρευνα αποτελεί βασικό στόχο του μαθήματος. Επιπλέον, οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με ένα γνωστικό πεδίο που αναδεικνύει την πολυπλοκότητα ως γνωστική προϋπόθεση και δεν περιορίζεται σε προκαθορισμένες, στατικές γνώσεις.

    Βιβλιογραφία

    • Bloch Marc, 1994. Απολογία για την Ιστορία, Αθήνα,Εναλλακτικές Εκδόσεις.
    • Burke Peter, 2003. Αυτοψία. Η Χρήση των Εικόνων ως Ιστορική Μαρτυρία, Αθήνα, Μεταίχμιο.
    • Burke Peter, 2002. Ιστορία και Κοινωνική Θεωρία, Αθήνα, Νήσος. 
    • Burke Peter, 2009. Τι Είναι Πολιτισμική Ιστορία, Μεταίχμιο. 
    • Cannadine David, 2007. Τι είναι η Ιστορία Σήμερα; Αθήνα: Νήσος. 
    • Carr Edward, 1978. Τι είναι Ιστορία, Αθήνα, Γκοβόστης.
    • Francois Dosse, 1993. Ιστορία σε ψίχουλα. Από τα Annales στη Νέα Ιστορία, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές  Εκδόσεις Κρήτης.
    • Δημητρίου –Κοτσώνη Σίβυλα, Δημητρίου Σωτήρης, 1996. Ανθρωπολογία και Ιστορία, Αθήνα, Καστανιώτης.
    • Ιγκερς Γκέοργκ, 1999. Η Ιστοριογραφία στον 20ο αιώνα, Αθήνα, Νεφέλη. 
    • Jenkins Keith, 2004. Επαναθεώρηση της Ιστορίας, Αθήνα: Παπαζήσης. 
    • Λε Γκοφ Ζακ, 1998. Ιστορία και Μνήμη, Αθήνα: Νεφέλη. 
    • Λιάκος Αντώνης, 2007. Πώς το Παρελθόν Γίνεται Ιστορία; Αθήνα: Πόλις.
    • Noiriel Gerard, 2005. Τι Είναι η Σύγχρονη Ιστορία; Αθήνα: Gutenberg.