Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ανθρωπολογία της Πυρηνικής Εποχής: Κοινωνικές, Πολιτισμικές και Πολιτικές Διαστάσεις της Ραδιενέργειας

(ΠΑ/Σ-100) -  Nikolaos Olma

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα αυτό εισάγει τους φοιτητές/τις φοιτήτριες στις κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές διαστάσεις της Ατομικής Εποχής, η οποία ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 1938 με την ανακάλυψη της πυρηνικής σχάσης και εδραιώθηκε με την πρώτη επιτυχή δοκιμή πυρηνικού όπλου στο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ, στις 16 Ιουλίου 1945. Η καταστροφή της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι που ακολούθησε ανέδειξε τη φρίκη της πυρηνικής καταστροφής και πυροδότησε μια κούρσα εξοπλισμών ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Σοβιετική Ένωση, η οποία διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό τη μεταπολεμική διεθνή τάξη. Ταυτόχρονα, η Ατομική Εποχή συνοδεύτηκε από τη διάδοση ειρηνικών πυρηνικών τεχνολογιών, υπό το σύνθημα «Άτομα για την Ειρήνη», που υποσχόταν ένα λαμπρό μέλλον για την ανθρωπότητα, ακόμη και όταν τα πυρηνικά ατυχήματα προκαλούσαν ανθρώπινο πόνο και πρωτοφανή περιβαλλοντική καταστροφή.

 

Το μάθημα θέτει ερωτήματα όπως: Ποιες είναι οι μόνιμες πολιτικές, κοινωνικές, πολιτισμικές και επιστημονικές παρακαταθήκες της ανάπτυξης των πυρηνικών οπλοστασίων και τεχνολογιών; Πώς βίωσαν οι άνθρωποι τις συνέπειες της εξόρυξης ουρανίου, της παραγωγής πλουτωνίου, των πυρηνικών καταστροφών και των δοκιμών; Πώς επηρεάζουν σήμερα τα διάφορα στάδια του κύκλου του πυρηνικού καυσίμου — από την εξόρυξη έως την αποθήκευση των πυρηνικών αποβλήτων — τις ανθρώπινες και μη ανθρώπινες μορφές ζωής, καθώς και το φυσικό περιβάλλον;

 

Μέσα από τη μελέτη εθνογραφικού υλικού, την ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, καθώς και τη διερεύνηση ιστορικών και αρχειακών πηγών, το μάθημα εξετάζει πώς η Ατομική Εποχή διαμόρφωσε την καθημερινή ζωή και τον πολιτισμό σε διαφορετικά κοινωνικοπολιτικά συστήματα. Παράλληλα, το μάθημα αναδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους οι πυρηνικές τεχνολογίες και η κληρονομιά τους νοηματοδοτούνται σε ποικίλα κοινωνικοπολιτισμικά συμφραζόμενα. Στην πορεία, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα αναπτύξουν μια βαθύτερη κατανόηση ζητημάτων εξουσίας και αντίστασης, τοξικότητας και μόλυνσης, υγείας και ασθένειας, αντίληψης του κινδύνου, κοινωνικής και περιβαλλοντικής αδικίας, καθώς και των σχέσεων μεταξύ τεχνολογίας, επιστημονικής γνώσης και αποικιοκρατίας.

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2025