Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

(ΓΕΩ329) -  Stelios Gialis & Kostas Gourzis

Περιγραφή Μαθήματος

  • Περιεχόμενο μαθήματος :

Υιοθετώντας μια παγκόσμια οπτική, το μάθημα αυτό στοχεύει να παρέχει τις γνώσεις και τα εργαλεία μελέτης για τις σύγχρονες μακρο-περιφέρειες (π.χ. Αφρική, τη Λατινική Αμερική, την Ευρώπη, την Ασία κ.λπ.). Ειδικότερα, το μάθημα θα διερευνήσει τα ζητήματα του γιατί είναι μερικές μακρο-περιφέρειες πιο ανεπτυγμένες από άλλες και με πως το γεγονός αυτό συνδέεται με ορισμένες κοινωνικο-χωρικές παραμέτρους όπως ο πληθυσμός, ο πολιτισμός, το κοινωνικο-οικονομικό και ιστορικό υπόβαθρο, το κλίμα κ.λπ. Οι βασικές γεωγραφικές έννοιες που ρίχνουν φως στις υπο εξέταση ερωτήσεις χέρι είναι η τοποθεσία, η περιοχή, η χώρα, η κλίμακα, και η αλληλεπίδραση με το ανθρώπινο περιβάλλον. Η εφαρμογή αυτών των εννοιών στις παγκόσμιες μακρο-περιφέρειες και χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα παραδείγματα θα βοηθήσει τους φοιτητές να αποκτήσουν μια βαθύτερη κατανόηση του πλανήτη που κατοικούμε, και να κατανοήσουν πώς η περιφερειακή ποικιλομορφία συμβάλει στο ποικιλόμορφο ψηφιδωτό του σύγχρονου κόσμου.

 

  • Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Η εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές θεωρητικές έννοιες και τα εργαλεία - τεχνικές της Περιφερειακής Γεωγραφίας τα οποία θα τους βοηθήσουν να αναγνωρίζουν το ρόλο των παγκόσμιων περιφερειών ή των μακρο-περιφερειών στην αντιμετώπιση ή την αναπαραγωγή των χωρικών και κοινωνικών ανισοτήτων, καθώς και να τεκμηριώνουν τα αίτια προέλευσης των ανισοτήτων αυτών προτείνοντας λύσεις αντιμετώπισης.

 

  • Προαπαιτούμενα:  Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα

 

  • Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

 

     α) Εγχειρίδια του μαθήματος (έως 3 συγγράμματα):

Η γεωγραφία της ειρήνης,      Spykman Nicholas J.,   2004

Η ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ,         Γρηγόρης Τσάλτας (Γενική Επιμέλεια-Παρουσίαση), 2011

 

 

     β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία:

Rowntree, L., Lewis, M., Price, M., & Wyckoff, W. (2013). Globalization and diversity: geography of a changing world. Pearson Higher Ed.

Pulsipher, Lydia Mihelic, and Alex Pulsipher. World regional geography: global patterns, local lives. Macmillan, 2006.

 

  • Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Το μάθημα στηρίζεται στη συμμετοχική διδασκαλία και στην ανάπτυξη διαλόγου μεταξύ διδάσκοντος και διδασκομένων και όχι στην από καθ’ έδρας διδασκαλία. Συνδυάζει θεωρητικές εισηγήσεις που παρουσιάζουν τις βασικές έννοιες του πεδίου της Περιφερειακής Γεωγραφίας και τις βασικές ανισότητες που παρουσιάζονται ανάμεσα στις παγκόσμιες μακρο-περιφέρειες (Ασία, Ευρώπη, Λατινική Αμερική κλπ) σε κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο.

Τρόπος διεξαγωγής μαθήματος

  • Διαλέξεις θεωρίας από τον διδάσκοντα,
  • Σεμιναριακές παρουσιάσεις επιλεγμένων μακρο-περιφερειών από τους φοιτητές

 

Οι σεμιναριακές παρουσιάσεις των φοιτητών είναι υποχρεωτικές.   

Σεμιναριακές παρουσιάσεις. Το μάθημα έχει κύρια σεμιναριακό χαρακτήρα πράγμα που προϋποθέτει την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών και φοιτητριών.

 

1.Κάθε φοιτητής/τρια μελετά μια συγκεκριμένη μακρο-περιφέρεια και την παρουσιάζει αναλυτικά στην τάξη.

2.Το πρόγραμμα των παρουσιάσεων δίδεται από τον διδάσκοντα στην αρχή του εξαμήνου.

3.Κάθε παρουσίαση πρέπει να είναι αναλυτική και η διάρκειά της δεν πρέπει να είναι μικρότερη των 30 αλλά ούτε και μεγαλύτερη των 40 λεπτών.

4.H παρουσίαση να γίνεται με τη βοήθεια εποπτικών μέσων (πχ PowerPoint ή διαφάνειες).

5.Σε κάθε παρουσίαση αξιολογείται η πληρότητα ανάλυσης του συγκεκριμένου θέματος από τον φοιτητή, η συστηματικότητα και επεξηγηματικότητα της παρουσίασής του.

 

 

  • Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης:

Η τελική αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με βάση συντελεστές βαρύτητας ως εξής:

Σεμιναριακές παρουσιάσεις (30%), γραπτές εξετάσεις (70%).

 

Οι βαθμοί των παρουσιάσεων μπορεί να κρατούνται και να μεταφέρονται στην εξεταστική του Σεπτεμβρίου. H τακτική παρακολούθηση και ενεργός συμμετοχή στο μάθημα εκτιμάται θετικά στην αξιολόγηση του φοιτητή.

 

  • Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

 

  • Τρόπος παράδοσης μαθήματος: με φυσική παρουσία

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015