Παρουσίαση/Προβολή
Γεωγραφία της Εργασίας και της Αναδιάρθρωσης
(GEO322) - Vasiliki Krommyda
Περιγραφή Μαθήματος
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ
|
|
Όνομα διδάσκουσας : Βασιλική Κρομμύδα
Ακαδημαϊκό έτος: 2024-2025
- Κωδικός μαθήματος:
|
ΓΕΩ 322
|
- Επίπεδο μαθήματος (Προπτυχιακό/Μεταπτυχιακό):
| Προπτυχιακό |
- Έτος σπουδών:
|
4ο |
- Εξάμηνο σπουδών:
|
Εξάμηνο Η (ΕΑΡΙΝΟ) |
- Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS):
|
5 |
- Αριθμός διδακτικών μονάδων:
|
- |
- Περιεχόμενο μαθήματος[ii] :
Το μάθημα «Γεωγραφία της Εργασίας και της Αναδιάρθρωσης» έχει ως βασικό στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές/-τριες με τις θεμελιώδεις θεωρητικές έννοιες, τα αναλυτικά εργαλεία και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τη γεωγραφική προσέγγιση της εργασίας και των διαδικασιών αναδιάρθρωσης. Οι παραγωγικές αναδιαρθρώσεις στις βιομηχανικές χώρες τις τελευταίες δεκαετίες έχουν αναδείξει ένα μεταφορντικό πρότυπο μεγέθυνσης, στο οποίο η εργασία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για την ανάλυση και ερμηνεία των μεταβαλλόμενων κοινωνικο-οικονομικών γεωγραφιών της παραγωγής και της ανάπτυξης.
Ευρύτερες Θεματικές Ενότητες Διαλέξεων
- Εργασία και κεφάλαιο στις σύγχρονες κοινωνίες
- Η σημασία της γεωγραφικής κλίμακας για την εργασία και τους εργαζόμενους
- Μορφές άτυπης εργασίας, ανισότητες και καταμερισμός εργασίας
- Αναδιαρθρώσεις αγορών εργασίας
- Μορφές εργατικής δράσης. Παραδείγματα και μελέτες περίπτωσης.
- Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα[iii] :
Το μάθημα θα εστιάσει: (1) Στη μελέτη της χωρικής κατανομής της εργασίας και των διαρθρωτικών μετασχηματισμών που τη χαρακτηρίζουν μέσα στο πλαίσιο της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας· (2) Στην ανάλυση του ρόλου των εργαζομένων ως δρώντων που είτε αναπαράγουν είτε αμφισβητούν τους μηχανισμούς που γεννούν τις κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες· (3) Στην αναγνώριση των παραγόντων που επηρεάζουν τη χωρική και κοινωνική αναδιάρθρωση, όπως η παγκοσμιοποίηση, οι τεχνολογικές αλλαγές, η πράσινη μετάβαση, οι οικονομικές κρίσεις κ.λπ.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/-τριες θα είναι σε θέση να:
- Κατανοούν τις θεμελιώδεις έννοιες της Γεωγραφίας της Εργασίας
- Κατανοούν τις αιτίες και τις συνέπειες των ανισοτήτων
- Αναλύουν τη χωρική και κοινωνική διάσταση της εργασίας
- Αξιολογούν το ρόλο των εργαζομένων ως ενεργών δρώντων
- Προαπαιτούμενα : Δεν υπάρχουν αυστηρά καθορισμένα προαπαιτούμενα.
- Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
α) Εγχειρίδια του μαθήματος (έως 3 συγγράμματα):
Γκιάλης, Σ., Herod, A., 2015. Γεωγραφία της εργασίας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Κωδ. Εύδοξος: 320319. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/4073
Borjas G. J. (2016) Τα οικονομικά της εργασίας. Εκδόσεις Κριτική. Κωδ. Εύδοξος: 50659318
ΚΕΚ.ΜΟ.ΚΟΠ., Πετράκη Γεωργία (επιμ.) (2012) Διεθνείς Μεταβολές στην Οργάνωση της Εργασίας. Εκδόσεις Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ε.Ε. Κωδ. Εύδοξος: 41960504
β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία (έως 10 συγγράμματα):
Λαμπριανίδης, Λ. (2012). Οικονομική Γεωγραφία. Στοιχεία Θεωρίας και Εμπειρικά Παραδείγματα. Αθήνα: Πατάκη.
Σπυριδάκης, Μ. (2018). Homo Precarius. Εμπειρίες ευαλωτότητας στην κρίση. Αθήνα: ΠΕΔΙΟ.
Massey, D., & Meegan, R. (1982). The Anatomy of Job Loss: The How, Why and Where of Employment Decline. Routledge.
- Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι :
Το μάθημα θα βασιστεί σε δια ζώσης διαλέξεις με τη χρήση σχετικού εποπτικού υλικού, το οποίο θα αναρτάται στην εκπαιδευτική πλατφόρμα eclass. Η διδασκαλία θα γίνεται συμμετοχικά μέσω μεθόδων ενεργούς μάθησης με σκοπό την ενεργητική επαφή των φοιτητών/-τριών με τα αντικείμενα του μαθήματος και την ανάπτυξη διαλόγου μεταξύ διδάσκουσας και διδασκομένων. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί προβολή ντοκυμαντέρ, με αντικείμενο συναφές με το μάθημα, η οποία θα συνοδευτεί από σχετική συζήτηση. Τέλος, η προαιρετική επιλογή εκπόνησης και παρουσίασης ατομικής εξαμηνιαίας εργασίας.
- Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης*:
Με εξαμηνιαία εργασία: Εξετάσεις 40% (2 ερωτήσεις εξετάσεων), Εργασία 30%, Πρόοδος 20%, Ενεργή συμμετοχή στο μάθημα 10%
Χωρίς εξαμηνιαία εργασία: Εξετάσεις 50% (4 ερωτήσεις εξετάσεων), Πρόοδος 30%, Ενεργή συμμετοχή στο μάθημα 20%
*Για αναλυτικότερη επεξήγηση του τρόπου αξιολόγησης της επίδοσης ανατρέξτε στο αρχείο "ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΓΕΩ322_2024-2025"
- Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
- Τρόπος παράδοσης μαθήματος (με φυσική παρουσία, εξ αποστάσεως): Mε φυσική παρουσία
[i] Υποχρεωτικό, επιλογής, κλπ, ανάλογα με τις κατηγορίες μαθημάτων που διαθέτει το κάθε τμήμα.
[ii] Περιγραφή του περιεχομένου του μαθήματος και προαιρετικά της εβδομαδιαίας κατανομής της ύλης (επιγραμματικά).
[iii] Μαθησιακά αποτελέσματα: οι διατυπώσεις όλων αυτών που ο εκπαιδευόμενος γνωρίζει, κατανοεί και μπορεί να κάνει μετά την ολοκλήρωση μιας μαθησιακής διαδικασίας και οι σχετικοί ορισμοί αφορούν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες. Σε αυτά περιλαμβάνονται: Γνώσεις, Δεξιότητες, Ικανότητες. Βλέπε αναλυτικά:
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/eqf_en.htm
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 3 Μαρτίου 2015
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα