Παρουσίαση/Προβολή
Σχεδιασμός Ήχου
(131111) - Νίκος Μπουμπάρης
Περιγραφή Μαθήματος
Ο ηχητικός σχεδιασμός αποτελεί μια τεχνο-πολιτισμική πρακτική δημιουργίας ήχων για τη μετάδοση πληροφοριών και την ενεργοποίηση συναισθημάτων καθώς αλληλεπιδρούμε με τα κοινωνικά, οικονομικά και τεχνολογικά περιβάλλοντα της καθημερινής μας ζωής.
Ο ηχητικός σχεδιασμός αφορά κυρίως στη μορφολογική επεξεργασία του ήχου σε συνδυασμό με ζητήματα επικοινωνίας, αισθητικής, ιδεολογίας και ηθικής. Στο πλαίσιο αυτό, το μάθημα αποσκοπεί στην καλλιέργεια της ακουστικής κουλτούρας των φοιτητών και την εκμάθηση σύγχρονων εργαλείων επεξεργασίας του ήχου με στόχο τη δημιουργική παραγωγή ηχητικού περιεχομένου σε ποικίλα μέσα επικοινωνίας, πολιτιστικά περιβάλλοντα και αντικείμενα της καθημερινής ζωής, όπως η οπτικο-ακουστική βιομηχανία, τα μουσεία, τα διαδραστικά ψηφιακά μέσα, τα ηχητικά λογότυπα, κ.ά.
Ενότητες Μαθήματος
- Σημασιοδοτώντας τον ήχο – Τεχνικές ακρόασης.
- Πειραματική μουσική, ηχητικές τέχνες και εγκαταστάσεις.
- Χρήσεις και λειτουργίες του ήχου στην πολιτιστική παραγωγή.
- Αρχές και τεχνικές σχεδιασμού του ήχου.
- Επεξεργασία και σύνθεση ήχων.
- Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Αναγνώριση, ανάλυση και ερμηνεία της μορφολογίας και των κοινωνικο-πολιτισμικών διεργασιών παραγωγής των ηχητικών φαινομένων της καθημερινής ζωής.
- Κατανόηση των διεργασιών της ακουστικής εμπειρίας.
- Κατανόηση της συμβολής της ηλεκτροακουστικής τεχνολογίας στην παραγωγή ηχητικών έργων.
- Κριτική ανάλυση των αισθητικών τάσεων και των κοινωνικο-πολιτισμικών συνθηκών στη δημιουργία έργων ηχητικού σχεδιασμού και ηχητικής τέχνης
- Κριτική ανάλυση και ερμηνεία των βασικών λειτουργιών και χρήσεων του ήχου ως τρόπου (mode) πολιτιστικής επικοινωνίας.
- Ανάλυση, κατανόηση και εφαρμογή των βασικών αρχών ηχητικού σχεδιασμού σε διάφορα μέσα επικοινωνίας.
- Πρακτική εξοικείωση με τις βασικές τεχνικές επεξεργασίας και σύνθεσης του ήχου.
- Αιτιολόγηση, τεκμηρίωση και αξιολόγηση των σχεδιαστικών επιλογών.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
α) Εγχειρίδια του μαθήματος:
Nyman, M. (2010). Πειραματική Μουσική. Αθήνα: εκδ. Οκτώ.
Chion, M. (2010). Ο ήχος στον κινηματογράφο. Αθήνα: εκδ. Πατάκη.
β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία:
Ackerman, D. (2002). Η ιστορία των αισθήσεων: Ακοή. Αθήνα: εκδ. Περίπλους.
Bordwell, D., Thompson, K. (2004). Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου. Αθήνα: εκδ. ΜΙΕΤ, σελ. 354-394.
Goodman, S. (2010). Sonic Warfare: Sound, Affect and the Ecology of Fear. Cambridge: MIT Press 2010.
Minard, R. (2008), «Ηχητικές καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις», Πολυφωνία, τχ. 13.
Μπουμπάρης, Ν. (2006), «Ηχοτοπίο. Συνδέσεις και διαστάσεις στην ακουστική εμπειρία» στο Παπαγεωργίου, Δ., Μπουμπάρης, Ν., Μυριβήλη, Ε. –επιμ.- Πολιτιστική Αναπαράσταση . Αθήνα: εκδ. Κριτική. πρόσβαση
Μπουμπάρης, Ν. «Sonic Effects» (σημειώσεις διδάσκοντος).
Μπουμπάρης, Ν. (2010). "Πολιτισμικές τεχνολογίες του ήχου: Η περίπτωση του surround στον κινηματογράφο", στο
Μυλωνάς, Κ. (1999). Μουσική και Κινηματογράφος. Εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα.
Πανόπουλος, Π. (2005). Από τη μουσική στον ήχο. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
Σακελλαρίου, Γ. (2007). «Μόνο ήχος», Highlights, τχ. 28, σελ. 192-3.
Sonnencshein, D. (2001). Sound design: the expressive power of music, voice and sound effects in cinema. Studio City-Michael Wiese Productions.
Toop, D. (2003). Ωκεανόςτουήχου. Αθήνα: εκδ. Οξύ.
- Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
Το μάθημα συνδυάζει διαλέξεις, ακροάσεις ηχητικών έργων, προβολές οπτικο-ακουστικών έργων, καταγραφές ηχητικών χώρων, σύνταξη ηχητικού ημερολογίου, ηχητικούς περιπάτους, πρακτική εξάσκηση σε στούντιο ήχου, παρουσιάσεις εργασιών.
- Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης:
Η αξιολόγηση για το τρέχον χειμερινό εξάμηνο 2024-2025 γίνεται με:
1. Ηχητικό ημερολόγιο (ατομική εργασία –3 μονάδες).
2. Επεξεργασία - μείξη ήχων (προαιρετική ατομική εργασία ή ομαδική εργασία, 2 άτομα –1 έξτρα μονάδα).
3. Επιλογή ενός από τα παρακάτω (7 μονάδες)
3α Γραπτές εξετάσεις,
3β ΠΡΟΤΖΕΚΤ : Ηχητική σύνθεση για ένα ζωγραφικό πίνακα. Το πρότζεκτ περιλαμβάνει έρευνα, ηχητική σύνθεση, κείμενο τεκμηρίωσης και πιθανόν δημόσια έκθεση παρουσίασης (ατομική ή ομαδική εργασία, 2 άτομα - παρουσιάσεις στα μαθήματα 1.5/ Έρευνα, σεναριακή ιδέα 1.5/ Ηχητική σύνθεση 3/Κείμενο τεκμηρίωσης 1 μονάδα).
ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΤΟΥ ΟΔΗΓΟΥ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ "ΟΔΗΓΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ - ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ" ΣΤΑ "ΕΓΓΡΑΦΑ". ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΑΥΤΟ ΕΝΔΕΧΕΤΑΙ ΝΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΑΝΑΛΟΓΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περισσότερες πληροφορίες για την εξέλιξη του μαθήματος, βλ. "Έγγραφα" και "Ανακοινώσεις".
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα