Μουσείο - Επικοινωνία - Εκπαίδευση [open]
Αναστασία Χουρμουζιάδη
Συνήθως σκεφτόμαστε το μουσείο ως έναν περιποιημένο χώρο φύλαξης μιας συλλογής πραγμάτων υλικών και άυλων, ζωντανών ή άψυχων, οικείων ή περίεργων, του απώτατου ή του πολύ πρόσφατου παρελθόντος που οργανώνονται και παρουσιάζονται στο κοινό. Αν θέλουμε, όμως, να επιχειρήσουμε μια λιγότερο περιγραφική προσέγγιση, θα πρέπει να μας απασχολήσει το μουσείο ως θεσμοθετημένη, οργανωμένη και ελεγχόμενη επικοινωνιακή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους παραγωγούς και τους καταναλωτές του μουσειακού εκθέματος, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τον επικοινωνιακό ρόλο των ίδιων των μουσειακών πραγμάτων. Όταν οι επισκέπτες του μουσείου έρχονται αντιμέτωποι με τα μουσειακά αντικείμενα και τις ερμηνευτικές προτάσεις των ειδικών που τα πλαισιώνουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, σχηματίζουν τη δική τους άποψη γι’ αυτά, και, κατ’ επέκταση, συγκροτούν τη δική τους αντίληψη για το παρελθόν, την τέχνη, την τεχνολογία, τη φύση κτλ. Μπορούμε, επομένως, να προσεγγίσουμε το μουσείο και ως έναν χώρο μη τυπικής εκπαίδευσης που λειτουργεί ανάλογα με τις προθέσεις και τις μεθοδολογικές επιλογές των εκθετών και, φυσικά, ανάλογα με την ατομική και τη συλλογική ταυτότητα των επισκεπτών. Στο μάθημα θα εξετάσουμε τους μηχανισμούς ανάπτυξης της μουσειακής επικοινωνίας δίνοντας έμφαση στην εκπαιδευτική της διάσταση. Συγκεκριμένα θα μας απασχολήσουν:
- Οι παράγοντες που καθορίζουν την μουσειακή επικοινωνιακή σχέση
- Τα μέσα και οι πρακτικές που αξιοποιούνται για την υποστήριξή της
- Η ανάγκη ενός μουσείου να γνωρίσει αυτούς που το επισκέπτονται και αυτούς που το αποφεύγουν
- Ο ρόλος ενός μουσείου στη συγκρότηση της ατομικής και συλλογικής γνώσης
- Τα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά του μουσείου και το πώς αυτά διαφοροποιούνται παράλληλα με τη διαφοροποίηση των μουσειολογικών αντιλήψεων, από τη μια, και των παιδαγωγικών θεωριών, από την άλλη.
Συνήθως σκεφτόμαστε το μουσείο ως έναν περιποιημένο χώρο φύλαξης μιας συλλογής πραγμάτων υλικών και άυλων, ζωντανών ή άψυχων, οικείων ή περίεργων, του απώτατου ή του πολύ πρόσφατου παρελθόντος που οργανώνονται και παρουσιάζονται στο κοινό. Αν θέλουμε, όμως, να επιχειρήσουμε μια λιγότερο περιγραφική προσέγγιση, θα πρέπει να μας απασχολήσει το μουσείο ως θεσμοθετημένη, οργανωμένη και ελεγχόμενη επικοινωνιακή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους παραγωγούς και τους καταναλωτές του μουσειακού εκθέματος, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τον επικοινωνιακό ρόλο των ίδιων των μουσειακών πραγμάτων. Όταν οι επισκέπτες του μουσείου έρχονται αντιμέτωποι με τα μουσειακά αντικείμενα και τις ερμηνευτικές προτάσεις των ειδικών που τα πλαισιώνουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, σχηματίζουν τη δική τους άποψη γι’ αυτά, και, κατ’ επέκταση, συγκροτούν τη δική τους αντίληψη για το παρελθόν, την τέχνη, την τεχνολογία, τη φύση κτλ. Μπορούμε, επομένως, να προσεγγίσουμε το μουσείο και ως έναν χώρο μη τυπικής εκπαίδευσης που
Συνήθως σκεφτόμαστε το μουσείο ως έναν περιποιημένο χώρο φύλαξης μιας συλλογής πραγμάτων υλικών και άυλων, ζωντανών ή άψυχων, οικείων ή περίεργων, του απώτατου ή του πολύ πρόσφατου παρελθόντος που οργανώνονται και παρουσιάζονται στο κοινό. Αν θέλουμε, όμως, να επιχειρήσουμε μια λιγότερο περιγραφική προσέγγιση, θα πρέπει να μας απασχολήσει το μουσείο ως θεσμοθετημένη, οργανωμένη και ελεγχόμενη επικοινωνιακή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους παραγωγούς και τους καταναλωτές του μουσειακού εκθέματος, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τον επικοινωνιακό ρόλο των ίδιων των μουσειακών πραγμάτων. Όταν οι επισκέπτες του μουσείου έρχονται αντιμέτωποι με τα μουσειακά αντικείμενα και τις ερμηνευτικές προτάσεις των ειδικών που τα πλαισιώνουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, σχηματίζουν τη δική τους άποψη γι’ αυτά, και, κατ’ επέκταση, συγκροτούν τη δική τους αντίληψη για το παρελθόν, την τέχνη, την τεχνολογία, τη φύση κτλ. Μπορούμε, επομένως, να προσεγγίσουμε το μουσείο και ως έναν χώρο μη τυπικής εκπαίδευσης που
Περίγραμμα
Μαθησιακοί στόχοι
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές:
- να κατανοήσουν τον επικοινωνιακό χαρακτήρα μιας μουσειακής έκθεσης, και τους παράγοντες που τον επηρεάζουν
- να εξοικειωθούν με τις διαφορετικές μορφές άμεσης και έμμεσης επικοινωνίας που μπορούν να αξιοποιηθούν από ένα μουσείο και να τις αξιολογήσουν σε σχέση με διαφορε¬τικές ομάδες κοινού
- να αντιμετωπίζουν κριτικά την επικοινωνιακή πολιτική ενός μουσείου και να κατανοούν τη συμβολή συγκεκριμένων επικοινωνιακών επιλογών στη διαμόρφωση της γενικότερης εικόνας του και στην επίτευξη των στόχων του
- να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν συγκεκριμένες επικοινωνιακές εφαρμογές
- να εξοικειωθούν με τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την μη τυπική εκπαίδευση και το πώς αυτές εφαρμόζονται στο μουσείο
- να αξιολογήσουν και να σχολιάσουν κριτικά γραπτά και προφορικά στοιχεία της μουσειακής εκπαιδευτικής πράξης
Βιβλιογραφία
- Γιόφτσαλη, Κ., 2007. «Η σχέση των οικογενειών με τα μουσεία: Ουτοπία ή πραγματικότητα».Μουσείο, τεύχος 5, , σελ. 10-13.
- Ζαφειράκου, Α. κ.ά., (επιμ.) 2000. «Μουσεία και σχολεία: διάλογος και συνεργασίες, αναπαραστάσεις και πρακτικές». Εκδόσεις Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός. Αθήνα.
- Θεμπριάν, Χ. Λ., 2000. «Το Δίκτυο: Το Ιντερνέτ και τα Νέα Μέσα Επικοινωνίας». Εκδόσεις Στάχυ. Αθήνα.
- Κακούρου-Χρόνη, Γ., 2006. «Μουσείο-Σχολείο. Αντικριστές πόρτες στη γνώση». Εκδόσεις Πατάκης. Αθήνα.
- Καλεσοπούλου, Δ., 2011. «Παιδί και εκπαίδευση στο Μουσείο. Θεωρητικές αφετηρίες, παιδαγωγικές πρακτικές». Εκδόσεις Πατάκη & Ελληνικό Παιδικό Μουσείο. Αθήνα.
- Καλεσοπούλου, Δ, 1999. «Ανοιχτός διάλογος με την κοινότητα: Μια ελληνική πρόταση στα προγράμματα προσέγγισης». Αρχαιολογία και Τέχνες, 73 (Δεκέμβριος), σσ. 69-74.
- McQail, D., 1997. «Εισαγωγή στη Θεωρία της Μαζικής Επικοινωνίας». Εκδόσεις Καστανιώτη. Αθήνα.
- Μπαντιμαρούδης, Φ. 2011. «Πολιτιστική Επικοινωνία». Κριτική. Αθήνα.
- Χουρμουζιάδη, Α., 2006. «Το ελληνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο εκθέτης, το έκθεμα ο επισκέπτης». Εκδόσεις Βάνιας. Θεσσαλονικη.
- Kotler, N., Kotler, P., & Kotler, W., 2008. «Museum marketing & strategy: Designing missions, building audiences, generating revenues and resources». Wiley. San Francisco.
Περιεχόμενο μαθήματος
- Η Αρχη ειναι το Ημισυ του Παντος
- «Κι αν σου Μιλω με Παραμυθια και Παραβολες...»
- Συζητηση: Ιστοτοποι Μουσειων
- «Η Αλικη στη χωρα των Θαυματων»
- «Λολα να Ενα Μηλο!»
- «Ο πιο Καλος ο Μαθητης»
- «Μαθε Παιδι μου Γραμματα»
- Ο «Μεσος» Επισκεπτης και Αλλα Παραμυθια
- «Μακρια απο το Αγριεμενο Πληθος»
- «Αλλος για τη Βαρκα μας!»
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές:
- να κατανοήσουν τον επικοινωνιακό χαρακτήρα μιας μουσειακής έκθεσης, και τους παράγοντες που τον επηρεάζουν
- να εξοικειωθούν με τις διαφορετικές μορφές άμεσης και έμμεσης επικοινωνίας που μπορούν να αξιοποιηθούν από ένα μουσείο και να τις αξιολογήσουν σε σχέση με διαφορε¬τικές ομάδες κοινού
- να αντιμετωπίζουν κριτικά την επικοινωνιακή πολιτική ενός μουσείου και να κατανοούν τη συμβολή συγκεκριμένων επικοινωνιακών επιλογών στη διαμόρφωση της γενικότερης εικόνας του και στην επίτευξη των στόχων του
- να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν συγκεκριμένες επικοινωνιακές εφαρμογές
- να εξοικειωθούν με τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την μη τυπική εκπαίδευση και το πώς αυτές εφαρμόζονται στο μουσείο
- να αξιολογήσουν και να σχολιάσουν κριτικά γραπτά και προφορικά στοιχεία της μουσειακής εκπαιδευτικής πράξης
- Γιόφτσαλη, Κ., 2007. «Η σχέση των οικογενειών με τα μουσεία: Ουτοπία ή πραγματικότητα».Μουσείο, τεύχος 5, , σελ. 10-13.
- Ζαφειράκου, Α. κ.ά., (επιμ.) 2000. «Μουσεία και σχολεία: διάλογος και συνεργασίες, αναπαραστάσεις και πρακτικές». Εκδόσεις Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός. Αθήνα.
- Θεμπριάν, Χ. Λ., 2000. «Το Δίκτυο: Το Ιντερνέτ και τα Νέα Μέσα Επικοινωνίας». Εκδόσεις Στάχυ. Αθήνα.
- Κακούρου-Χρόνη, Γ., 2006. «Μουσείο-Σχολείο. Αντικριστές πόρτες στη γνώση». Εκδόσεις Πατάκης. Αθήνα.
- Καλεσοπούλου, Δ., 2011. «Παιδί και εκπαίδευση στο Μουσείο. Θεωρητικές αφετηρίες, παιδαγωγικές πρακτικές». Εκδόσεις Πατάκη & Ελληνικό Παιδικό Μουσείο. Αθήνα.
- Καλεσοπούλου, Δ, 1999. «Ανοιχτός διάλογος με την κοινότητα: Μια ελληνική πρόταση στα προγράμματα προσέγγισης». Αρχαιολογία και Τέχνες, 73 (Δεκέμβριος), σσ. 69-74.
- McQail, D., 1997. «Εισαγωγή στη Θεωρία της Μαζικής Επικοινωνίας». Εκδόσεις Καστανιώτη. Αθήνα.
- Μπαντιμαρούδης, Φ. 2011. «Πολιτιστική Επικοινωνία». Κριτική. Αθήνα.
- Χουρμουζιάδη, Α., 2006. «Το ελληνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο εκθέτης, το έκθεμα ο επισκέπτης». Εκδόσεις Βάνιας. Θεσσαλονικη.
- Kotler, N., Kotler, P., & Kotler, W., 2008. «Museum marketing & strategy: Designing missions, building audiences, generating revenues and resources». Wiley. San Francisco.
- Η Αρχη ειναι το Ημισυ του Παντος
- «Κι αν σου Μιλω με Παραμυθια και Παραβολες...»
- Συζητηση: Ιστοτοποι Μουσειων
- «Η Αλικη στη χωρα των Θαυματων»
- «Λολα να Ενα Μηλο!»
- «Ο πιο Καλος ο Μαθητης»
- «Μαθε Παιδι μου Γραμματα»
- Ο «Μεσος» Επισκεπτης και Αλλα Παραμυθια
- «Μακρια απο το Αγριεμενο Πληθος»
- «Αλλος για τη Βαρκα μας!»
Στην πρώτη συνάντηση θα γίνει μια γενική επισκόπηση του περιεχομένου, των στόχων του μαθήματος,
του τρόπου διεξαγωγής και του τρόπου αξιολόγησης. Επιπλέον θα γίνει μια πρώτη συζήτηση πάνω στα
θέματα, το θεωρητικό πλαίσιο και τις έννοιες που θα αξιοποιηθούν στο πλαίσιο του μαθήματος. Εισα-
γωγική αναφορά στην μουσειακή επικοινωνιακή σχέση.
Το μουσείο αποτελεί ένα φορέα που διαχειρίζεται αφηγήσεις στηριγμένες, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό
πάνω σε πράγματα. Στη συνάντηση αυτή θα συζητήσουμε τους τρόπους που μεταχειρίζεται το μουσείο
για να αναπτύξει τις αφηγήσεις αυτές, την αποπλαισίωση και την αναπλαισίωση των πραγμάτων που
επιλέγει να εκθέσει και τις ερμηνείες που προτείνει με περισσότερο ή λιγότερο αυταρχικό τρόπο. Τα
μουσειακά αντικείμενα έχουν, τελικά, εγγενές νόημα; Που βρίσκεται η αυθεντικότητα σε μια μουσειακή
έκθεση; Μήπως το μουσείο είναι σαν ένα εικονογραφημένο βιβλίο; Γιατί μιλάμε πια για μουσειακή
«εμπειρία» και όχι «επίσκεψη»;
Στη συνάντηση αυτή θα επιχειρήσουμε να βάλουμε στο μικροσκόπιο την επίσκεψη σε ένα μουσείο
αντιμετωπίζοντάς την αφενός ως μία κοινωνική δραστηριότητα που ακολουθεί συνειδητά ή ασυνείδητα
πρότυπα και ακόνες, και, αφετέρου, ως μια ατομική εμπειρία που καθορίζεται από την προσωπικότητα,
τη μόρφωση, την οικονομική κατάσταση κτλ του μεμονωμένου επισκέπτη. Πώς έρχεται σε επαφή ο
επισκέπτης με τα μουσειακά αντικείμενα; Πόσο εύκολο είναι να ακολουθήσει τον τρόπο σκέψης του
εκθέτη; Υπάρχει τελικά, μία αποτελεσματική μέθοδος για να γνωρίσουμε τους επισκέπτες σε βάθος και
να μάθουμε τι σκέφτονται και τι αποκόμισαν από την επίσκεψη;
Το μουσείο από τα πρώτα του βήματα θεωρήθηκε και θεωρείται ακόμη ένας χώρος που προσφέρει
γνώση. Κατά συνέπεια, στο πλαίσιο μιας κοινωνίας και μιας ιστορικής συγκυρίας, λειτουργεί παράλληλα
με άλλους επίσημους ή ανεπίσημους, τυπικούς ή άτυπους εκπαιδευτικούς μηχανισμούς. Σε τι μοιάζει και
σε τι διαφέρει το μουσείο από το σχολείο; Ποια είναι η σχέση μεταξύ τους και πώς εξελίχθηκε; Ποιες
είναι οι γενικές αρχές που διέπουν τις διαδικασίες της μάθησης; Ποιοι είναι οι μηχανισμοί συγκρότησης
της γνώσης σε ένα μουσειακό περιβάλλον και πώς θα μπορούσαν να είναι στο μέλλον;
Ολοένα και συχνότερα τα μουσεία προσπαθούν να προσφέρουν στο κοινό τους οργανωμένα προγράμματα
επίσκεψης, έτσι ώστε να βοηθήσουν τους επισκέπτες, ανάλογα με την ταυτότητά τους, να προσεγγίσουν
πληρέστερα το αντικείμενο της έκθεσης ή να εμβαθύνουν με τη συμμετοχή τους σε εμπλουτισμένες
δράσεις σε συγκεκριμένα θέματα που θίγονται στην έκθεση. Με ποιον τρόπο τα γενικά θεωρητικά
μοντέλα εφαρμόζονται στο πλαίσιο αυτών των προγραμμάτων; Πώς αντιμετωπίζονται οι διαφορετικές
ομάδες στις οποίες ένα παρόμοιο πρόγραμμα απευθύνεται;
Στη συνάντηση αυτή θα εμβαθύνουμε στα ειδικά ζητήματα που προκύπτουν κατά τον σχεδιασμό, την
υλοποίηση και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων ενός εκπαιδευτικού προγράμματος. Πώς τα παραπάνω
διαφοροποιούνται ανάλογα με την ομάδα στην οποία απευθύνονται; Είναι, τελικά, τα σχολεία οι καλύτεροι
«πελάτες» του μουσείου; Θα μας απασχολήσει η παραγωγή του εκπαιδευτικού υλικού, η επαφή με το
σχολείο και τους εκπαιδευτικούς, η ανάπτυξη προγραμμάτων για ειδικές ομάδες, κτλ.
Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι ένα μουσείο δεν γίνεται για τα πράγματα που εκθέτει αλλά για τους
ανθρώπους που ασχολούνται με αυτά. Θα μιλήσουμε για τους ανθρώπους των μουσείων, τους δημιουργούς
και τους επισκέπτες και στη μεταξύ τους σχέση, έτσι όπως αυτή διαμορφώθηκε και εξελίχθηκε ιστορικά,
αλλά και όπως αναπτύσσεται σήμερα. Πώς περάσαμε από τις κλειστές ιδιωτικές συλλογές των αρχόντων
στο δημοκρατικό ανοιχτό στο κοινό μουσείο; Που οδηγεί η αγωνία προσέλκυσης των επισκεπτών των
σημερινών μουσείων; Τι ξέρουμε για τους επισκέπτες μας πριν περάσουν την πόρτα του μουσείου, και,
πολύ περισσότερο, τι ξέρουμε γι’ αυτούς που δεν το αποφασίζουν να την περάσουν;
Συνήθως σκεφτόμαστε το μουσείο ως έναν περιποιημένο χώρο φύλαξης μιας συλλογής πραγμάτων υλικών και άυλων, ζωντανών ή άψυχων, οικείων ή περίεργων, του απώτατου ή του πολύ πρόσφατου παρελθόντος που οργανώνονται και παρουσιάζονται στο κοινό. Αν θέλουμε, όμως, να επιχειρήσουμε μια λιγότερο περιγραφική προσέγγιση, θα πρέπει να μας απασχολήσει το μουσείο ως θεσμοθετημένη, οργανωμένη και ελεγχόμενη επικοινωνιακή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους παραγωγούς και τους καταναλωτές του μουσειακού εκθέματος, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τον επικοινωνιακό ρόλο των ίδιων των μουσειακών πραγμάτων. Όταν οι επισκέπτες του μουσείου έρχονται αντιμέτωποι με τα μουσειακά αντικείμενα και τις ερμηνευτικές προτάσεις των ειδικών που τα πλαισιώνουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, σχηματίζουν τη δική τους άποψη γι’ αυτά, και, κατ’ επέκταση, συγκροτούν τη δική τους αντίληψη για το παρελθόν, την τέχνη, την τεχνολογία, τη φύση κτλ. Μπορούμε, επομένως, να προσεγγίσουμε το μουσείο και ως έναν χώρο μη τυπικής εκπαίδευσης που λειτουργεί ανάλογα με τις προθέσεις και τις μεθοδολογικές επιλογές των εκθετών και, φυσικά, ανάλογα με την ατομική και τη συλλογική ταυτότητα των επισκεπτών.
Αν το μουσείο είναι ένας οργανισμός παραγωγής και διάδοσης γνώσης δεν είναι ο μόνος και ίσως δεν είναι
ο αποτελεσματικότερος. Αν είναι ένας χώρος αναψυχής δεν είναι ο μόνος και οπωσδήποτε δε φαίνεται να
είναι ο ελκυστικότερος. Πώς λειτουργεί το μουσείο μέσα σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον; Πώς διεκδικεί
τον ρόλο του; Έχει καμιά ελπίδα επιβίωσης στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης της εποχής μας;
Η σκοπιμότητα ύπαρξης και η επιβίωση ενός μουσείου σχετίζεται με την προσέλκυση νέων «θαµώνων».
Μπορεί ένα μουσείο να λειτουργήσει με τους κανόνες της «αγοράς» βάζοντας στο κέντρο το «δίκιο του
πελάτη»; Πρέπει να «δώσουµε στο κοινό αυτό που θέλει»; Πώς και με ποιους δείκτες αξιολογούμε τελικά
την απήχηση ενός μουσείου στο κοινό;
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 3208
Αρ. Προβολών : 15187