Οπτικός Πολιτισμός και Επικοινωνία Ι [open]
Εύη Σαμπανίκου
Έννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι έννοιες της αναπαράστασης και η «όραση» από την Αναγέννηση και τη γεωμετρική προοπτική στην cameraobscura και από τη ζωγραφική στη φωτογραφική αναπαράσταση. Το μάθημα πραγματεύεται επίσης έναν αριθμό θεωρητικών ζητημάτων εικαστικής αναπαράστασης πριν και μετά την έλευση της φωτογραφικής και της κινηματογραφικής εικόνας. Εξετάζονται επίσης το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και τα μηνύματα της φωτογραφικής εικόνας από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα αρχές 20ου αιώνα (Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός και πρώϊμη φωτογραφία, Ιμπρεσιονισμός και φωτογραφία, πορτρέτο, ταξιδιωτική και πολεμική φωτογραφία, τα κινήματα του Μοντερνισμού και η φωτογραφία) στην Ευρώπη και την Αμερική (Νέα Υόρκη). Ανάμεσα στα casestudies συμπεριλαμβάνονται, η περίπτωση του AlfredStieglitz και της ομάδα του Photo-Secession, ο EdwardSteichen, ο PaulStrand, η Κοινωνική Φωτογραφία και ο LewisHine, καθώς και η διαφορετική καλλιτεχνική ματιά του EugeneAtget. Επίσης, η Ελληνική φωτογραφία με casestudy τη Nelly’s και η στρατευμένη φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή και του Κώστα Μπαλάφα. Άλλα casestudies αποτελούν: τα κινήματα της Νέας Αντικειμενικότητα και του Αμερικανικού Νεορεαλισμού, ο HenriCartierBresson, ο RobertCapa και ο πρακτορείο Magnum, ο AlexanderRodchenko και η Ρωσική Πρωτοπορία, τα έντυπα ΜΜΕ και η φωτογραφία. Θα συζητηθούν ακόμη ζητήματα ιδεολογίας και προπαγάνδας στα ΜΜΕ και τη Διαφήμιση, με έμφαση στη σχέση Τέχνης και Διαφήμισης.
ΛιγότεραΈννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι έννοιες της αναπαράστασης και η «όραση» από την Αναγέννηση και τη γεωμετρική προοπτική στην cameraobscura και από τη ζωγραφική στη φωτογραφική αναπαράσταση. Το μάθημα πραγματεύεται επίσης έναν αριθμό θεωρητικών ζητημάτων εικαστικής αναπαράστασης πριν και μετά την έλευση της φωτογραφικής και της κινηματογραφικής εικόνας. Εξετάζονται επίσης το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και τα μηνύματα της φωτογραφικής εικόνας από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα αρχές 20ου αιώνα (Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός και πρώϊμη φωτογραφία, Ιμπρεσιονισμός και φωτογραφία, πορτρέτο, ταξιδιωτική και πολεμική φωτογραφία, τα κινήματα του Μοντερνισμού και η φωτογραφία) στην Ευρώπη και την Αμερική (Νέα Υόρκη). Ανάμεσα στα casestudies συμπεριλαμβάνονται, η περίπτωση του AlfredStieglitz και της ομάδα του Photo-Secession, ο EdwardSteichen, ο PaulStrand, η Κοινωνική Φωτογραφία και ο LewisHine, καθώς και η διαφορετική καλλιτεχνική ματιά του EugeneAtget. Επίσης, η Ελλην
Έννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι έννοιες της αναπαράστασης και η «όραση» από την Αναγέννηση και τη γεωμετρική προοπτική στην cameraobscura και από τη ζωγραφική στη φωτογραφική αναπαράσταση. Το μάθημα πραγματεύεται επίσης έναν αριθμό θεωρητικών ζητημάτων εικαστικής αναπαράστασης πριν και μετά την έλευση της φωτογραφικής και της κινηματογραφικής εικόνας. Εξετάζονται επίσης το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και τα μηνύματα της φωτογραφικής εικόνας από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα αρχές 20ου αιώνα (Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός και πρώϊμη φωτογραφία, Ιμπρεσιονισμός και φωτογραφία, πορτρέτο, ταξιδιωτική και πολεμική φωτογραφία, τα κινήματα του Μοντερνισμού και η φωτογραφία) στην Ευρώπη και την Αμερική (Νέα Υόρκη). Ανάμεσα στα casestudies συμπεριλαμβάνονται, η περίπτωση του AlfredStieglitz και της ομάδα του Photo-Secession, ο EdwardSteichen, ο PaulStrand, η Κοινωνική Φωτογραφία και ο LewisHine, καθώς και η διαφορετική καλλιτεχνική ματιά του EugeneAtget. Επίσης, η Ελλην
Περίγραμμα
Μαθησιακοί στόχοι
- Το μάθημα αποτελεί μια πρώτη επαφή με τις έννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι φοιτητές-τριες, κατά τη διάρκεια και κυρίως μετά την περάτωση της διδασκαλίας του μαθήματος θα πρέπει:
- Να κατανοούν το εύρος και τα χρονικά όρια των όρων «εικόνα» και «Οπτικός Πολιτισμός», καθώς και τη σχέση εικόνας και κοινωνίας.
- Να γνωρίζουν βασικά στοιχεία της Ιστορίας της Φωτογραφίας και την επίδραση του νέου αυτού μέσου στην αντίληψή μας για την αναπαράσταση.
- Να είναι ικανοί να χειριστούν τη μεθοδολογία της Οπτικής Επικοινωνίας και τις βασικές θεωρίες γύρω από αυτή.
- Να κατανοούν το πολιτισμικό πλαίσιο και τα καλλιτεχνικά κινήματα του 19ου και του 20ουαιώνα.
Να αντιλαμβάνονται το ρόλο της φωτογραφικής εικόνας και της κινούμενης εικόνας (κινηματογράφος) στην εξέλιξη της οπτικής πρόσληψης από τα μέσα του 19ου αιώνα έως τις μέρες μας.
Βιβλιογραφία
β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία: 1. Πλ. Ριβέλλης, Σκέψεις για τη Φωτογραφία. Μια προσωπική ανάγνωση της ιστορίας της, Εκδόσεις Φωτοχώρος/Φωτογραφικός Κύκλος, Αθήνα 1993, ISBN: 960-7404-00-9. 2. HenriCartier – Bresson, Η Αποφασιστική Στιγμή, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 1998, ISBN: 960-325-270-0. 3. E. Sampanikou – Ε. Kavakli (eds), Aspects of Representation. Studies on Art and Technology. New Technologies in Contemporary Cultural Expression, Department of Cultural Technology and Communication – University of the Agean, Mytilene 2008. ISBN: 978-960-87902-3-0. 4. Χ. Ξανθάκη,Ιστορία της Φωτογραφικής Αισθητικής, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 1994 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 3014) 5. JohnBerger και συνεργάτες, Η Εικόνα και το Βλέμμα, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2011, ISBN: 978-960-501-220-5 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 12306596). 6. Ν. Μεταλληνός, Οπτικο-ακουστική Επικοινωνία, εκδ. τυπωθήτω, Αθήνα 1997, ISBN: 960 7643 275 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 31911). 7.ArnoldHauser, Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης, τόμος 4, εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1980. 8. WalterBenjamin, Δοκίμια για την Τέχνη (περιέχει «Το έργο τέχνης την εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του» και «Συνοπτική ιστορία της Φωτογραφίας), εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1978. 9. SusanSontag, Περί Φωτογραφίας, Εκδόσεις του περιοδικού «Φωτογράφος», Αθήνα 1993, ISBN: 960-85120-3-4. 10. JohnA. Walker, Η Τέχνη στην Εποχή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, Εκδόσεις UniversityStudioPress, Θεσσαλονίκη 2010, ISBN: 987-960-12-1928-8. Επίσης: Συμπληρωματική ξενόγλωσση και ελληνική βιβλιογραφία δίνεται σε κάθε επιμέρους ενότητα κατά τη διάρκεια των παραδόσεων.
Περιεχόμενο μαθήματος
- Αναπαράσταση και όραση
- Θεωρητικά ζητήματα πάνω στη σχέση ζωγραφικής και φωτογραφίας
- Η Φωτογραφία από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα
- Η Φωτογραφία στα τέλη του 19ου – αρχές 20ου αιώνα
- Εικοστός αιώνας
- Η Φωτογραφία στην Ευρώπη και την Αμερική από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 έως το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο
-
Από τις παραμονές του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου έως τις παραμονές του Ψυχρού Πολέμου (1935-1945)
- Ζωγραφική και Φωτογραφία στην εκπνοή του Μοντερνισμού 1950
- Η Ελληνική Φωτογραφία
- Φωτογραφία και τέχνες μετά το 1960
- Το μάθημα αποτελεί μια πρώτη επαφή με τις έννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι φοιτητές-τριες, κατά τη διάρκεια και κυρίως μετά την περάτωση της διδασκαλίας του μαθήματος θα πρέπει:
- Να κατανοούν το εύρος και τα χρονικά όρια των όρων «εικόνα» και «Οπτικός Πολιτισμός», καθώς και τη σχέση εικόνας και κοινωνίας.
- Να γνωρίζουν βασικά στοιχεία της Ιστορίας της Φωτογραφίας και την επίδραση του νέου αυτού μέσου στην αντίληψή μας για την αναπαράσταση.
- Να είναι ικανοί να χειριστούν τη μεθοδολογία της Οπτικής Επικοινωνίας και τις βασικές θεωρίες γύρω από αυτή.
- Να κατανοούν το πολιτισμικό πλαίσιο και τα καλλιτεχνικά κινήματα του 19ου και του 20ουαιώνα.
Να αντιλαμβάνονται το ρόλο της φωτογραφικής εικόνας και της κινούμενης εικόνας (κινηματογράφος) στην εξέλιξη της οπτικής πρόσληψης από τα μέσα του 19ου αιώνα έως τις μέρες μας.
β) Συμπληρωματική βιβλιογραφία: 1. Πλ. Ριβέλλης, Σκέψεις για τη Φωτογραφία. Μια προσωπική ανάγνωση της ιστορίας της, Εκδόσεις Φωτοχώρος/Φωτογραφικός Κύκλος, Αθήνα 1993, ISBN: 960-7404-00-9. 2. HenriCartier – Bresson, Η Αποφασιστική Στιγμή, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 1998, ISBN: 960-325-270-0. 3. E. Sampanikou – Ε. Kavakli (eds), Aspects of Representation. Studies on Art and Technology. New Technologies in Contemporary Cultural Expression, Department of Cultural Technology and Communication – University of the Agean, Mytilene 2008. ISBN: 978-960-87902-3-0. 4. Χ. Ξανθάκη,Ιστορία της Φωτογραφικής Αισθητικής, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 1994 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 3014) 5. JohnBerger και συνεργάτες, Η Εικόνα και το Βλέμμα, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2011, ISBN: 978-960-501-220-5 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 12306596). 6. Ν. Μεταλληνός, Οπτικο-ακουστική Επικοινωνία, εκδ. τυπωθήτω, Αθήνα 1997, ISBN: 960 7643 275 (Κωδικός στον ΕΥΔΟΞΟ: 31911). 7.ArnoldHauser, Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης, τόμος 4, εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1980. 8. WalterBenjamin, Δοκίμια για την Τέχνη (περιέχει «Το έργο τέχνης την εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του» και «Συνοπτική ιστορία της Φωτογραφίας), εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα 1978. 9. SusanSontag, Περί Φωτογραφίας, Εκδόσεις του περιοδικού «Φωτογράφος», Αθήνα 1993, ISBN: 960-85120-3-4. 10. JohnA. Walker, Η Τέχνη στην Εποχή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, Εκδόσεις UniversityStudioPress, Θεσσαλονίκη 2010, ISBN: 987-960-12-1928-8. Επίσης: Συμπληρωματική ξενόγλωσση και ελληνική βιβλιογραφία δίνεται σε κάθε επιμέρους ενότητα κατά τη διάρκεια των παραδόσεων.
- Αναπαράσταση και όραση
- Θεωρητικά ζητήματα πάνω στη σχέση ζωγραφικής και φωτογραφίας
- Η Φωτογραφία από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα
- Η Φωτογραφία στα τέλη του 19ου – αρχές 20ου αιώνα
- Εικοστός αιώνας
- Η Φωτογραφία στην Ευρώπη και την Αμερική από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 έως το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο
-
Από τις παραμονές του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου έως τις παραμονές του Ψυχρού Πολέμου (1935-1945)
- Ζωγραφική και Φωτογραφία στην εκπνοή του Μοντερνισμού 1950
- Η Ελληνική Φωτογραφία
- Φωτογραφία και τέχνες μετά το 1960
Από την Αναγέννηση και τη γεωμετρική προοπτική στην camera obscura και από τη ζωγραφική στη φωτογραφική αναπαράσταση.
Το ψευδοπρόβλημα «είναι τέχνη;». Η έννοια της εικαστικής αναπαράστασης πριν και μετά την έλευση της φωτογραφίας. Φωτογραφία και κινηματογράφος.
Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός και πρώϊμη φωτογραφία.
Ιμπρεσιονισμός και φωτογραφία, πορτρέτο, ταξιδιωτική και πολεμική φωτογραφία.
Τα κινήματα του Μοντερνισμού και η Φωτογραφία. Ευρώπη και Αμερική (Νέα Υόρκη). Η περίπτωση του Alfred Stieglitz και η ομάδα του Photo-Secession. Edward Steichen, Paul Strand, Lewis Hine. Η διαφορετική καλλιτεχνική ματιά του Eugene Atget.
«Νέα Αντικειμενικότητα» και «Αμερικανικός Νεορεαλισμός». Η περίπτωση του Andre Kertesz. Μια ιδιαίτερη σχέση: ο Σουρεαλισμός και η Φωτογραφία.
Brassai, Henri Cartier Bresson, Robert Capa. Το πρακτορείο Magnum και οι φωτογράφοι του. Περιοδικά και Φωτογραφία. Φωτογραφία και Ζωγραφική στη Ρωσία.
Οι τάσεις της αφαίρεσης και η Φωτογραφία.
Πρώιμη, καλλιτεχνική και στρατευμένη φωτογραφία.
Τέχνη και πολιτική, τέχνη και Διαφήμιση.
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 9925
Αρ. Προβολών : 53031