Συνεργατικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα και Μοντέλα Επικοινωνίας [open]

Αθανάσιος Νταραντούμης

Περιγραφή

Το μάθημα αυτό παρουσιάζει γνωστά συστήματα τηλεκπαίδευσης καθώς και τα υφιστάμενα καθιερωμένα ή ad-hoc πρότυπα παραγωγής μαθημάτων. Εξετάζονται το περιεχόμενο, οι σκοποί και οι σύγχρονες τάσεις της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καθώς και οι μορφές και οι διαδικασίες που απαιτούνται για την πραγματοποίησή της. Περιλαμβάνονται, η ανάλυση, η σχεδίαση, η παραγωγή μαθημάτων για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων των πολυμεσικών στοιχείων τους, λαμβάνοντας υπόψη τα υφιστάμενα πρότυπα εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Εξετάζονται η χρήση και η αξιολόγηση ολοκληρωμένων συστημάτων για σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία και επιμόρφωση - κατάρτιση. Μελετώνται μέθοδοι εκπαίδευσης και τρόποι βέλτιστης μεταφοράς γνώσεων. Εξετάζονται, επίσης, τα διαθέσιμα εργαλεία για αυτοματοποίηση και διαχείριση εκπαιδευτικών περιβαλλόντων.

CC - Αναφορά Δημιουργού
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Εισαγωγή στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.
  2. Παρουσίαση και ανάλυση της εργασίας (project) που έχει ως σκοπό το σχεδιασμό και υλοποίηση ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Moodle.
  3. Εισαγωγή στη χρήση της πλατφόρμας Moodle.
  4. Η ταξονομία Bloom και η εφαρμογή της στο σχεδιασμό ηλεκτρονικού μαθήματος.
  5. Προδιαγραφές εκπαιδευτικού υλικού για εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.
  6. Εκπαιδευτικός σχεδιασμός ηλεκτρονικού μαθήματος στην πλατφόρμα Moodle.
  7. Σχεδιασμός πολυμεσικού ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού σε μορφή SCORM.
  8. Σχεδιασμός κατάλληλης μεθοδολογίας και υλικού αξιολόγησης των μαθητών.
  9. Σχέσεις/επικοινωνία/αλληλεπίδραση Διδασκόντων-Διδασκομένων και Διδασκομένων-Διδασκομένων: Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις / σχεδιασμός και χρήση ασύγχρονης και σύγχρονης επικοινωνίας, ΕΑΠ, Ιδρύματα ΑΕ, Εικονικά Πανεπιστήμια, Οικονομικά και Κοινωνικά Θέματα, Μεθοδολογία Ανάπτυξης.
  10. Αξιολόγηση Συστημάτων Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
  11. Υλοποίηση ενός ηλεκτρονικού μαθήματος μέσω της πλατφόρμας Moodle. Η μικτή μάθηση (Blended Learning).
  12. Τρόποι παρακολούθησης της συμμετοχής, προόδου και επίδοσης των μαθητών μέσω της πλατφόρμας Moodle.
Μαθησιακοί στόχοι

Στο τέλος αυτού του μαθήματος οι φοιτήτριες–φοιτητές θα είναι ικανοί να:

  • Γνωρίσουν, να Κατανοήσουν, να Εφαρμόσουν, να ΑΝαλύσουν, να Συνθέσουν και να Αξιολογήσουν κριτικά τη μεθοδολογία για την ανάλυση, σχεδίαση, παραγωγή και αξιολόγηση μαθημάτων για εξ αποστάσεως εκπαίδευση
    • αναφέρουν με ακρίβεια τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της μεθοδολογίας.  (Γ)
    • αναγνωρίζουν την ιδιαιτερότητα του εκπαιδευτικού υλικού που χρησιμοποιείται για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τις ιδιαίτερες απαιτήσεις και χαρακτηριστικά του, καθώς και τα διάφορα είδη εκπαιδευτικού υλικού. (Γ)
    • προσδιορίζουν τις ιδιαίτερες απαιτήσεις από τους διδάσκοντες και τις δραστηριότητες του οργανισμού που παρέχει ανοικτή εκπαίδευση. (Γ)
    • προσδιορίζουν τις σχέσεις διδασκόντων-διδασκομένων σύμφωνα με τις αρχές μάθησης ενηλίκων.  (Γ)
    • ορίζουν τις διαδικασίες που περιλαμβάνει ο σχεδιασμός, η οργάνωση και η πραγματοποίηση μιας διαδικασίας αξιολόγησης συστημάτων Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.  (Γ)
    • γνωρίζουν τη σημασία των Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ) και να περιγράφουν το σχεδιασμό τους. (Γ)
    • εξηγούν οι φοιτήτριες – φοιτητές τι είναι εκπαίδευση από απόσταση και ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της.  (Κ)
    • είναι σε θέση να κάνουν τη διάκριση μεταξύ ανοικτού και "παραδοσιακού" τριτοβάθμιου εκπαιδευτικού συστήματος.  (Κ)
    • εξηγούν τι είναι τα συστήματα τηλεκπαίδευσης, γιατί είναι αναγκαία και ποιες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται για την υλοποίησή τους.  (Κ)
    • περιγράφουν τις σύγχρονες οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις στην Ελλάδα, στην Ανοικτή Εκπαίδευση, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο καθώς και άλλα ιδρύματα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. (Κ)
    • καθορίζουν πως πραγματοποιείται η αξιολόγηση των σπουδαστών.  (Ε)
    • διερευνούν τις δυνατότητες της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης Moodle μέσω του σχεδιασμού και ανάπτυξης ενός ηλεκτρονικού μαθήματος για παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.  (Ε)
    • διαφοροποιούν τα είδη μαθησιακού υλικού και μεθόδων αξιολόγησης ανάλογα με τη χρήση που έχουν σε ένα διαδικτυακό μάθημα.  (ΑΝ)
    • αξιολογούν πως πρέπει να γίνει σχεδιασμός δραστηριοτήτων και ασκήσεων αξιολόγησης / αυτό-αξιολόγησης και των απαντήσεών τους ώστε να επιτελούν σημαντική διδακτική λειτουργία προς όφελος των σπουδαστών.  (ΑΝ)
    • σχεδιάζουν μαθησιακό υλικό κατάλληλο για εξ αποστάσεως εκπαίδευση το οποίο να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές και να έχει διάφορες μορφές.  (Σ)
    • συνθέτουν έναν πλήρη οδηγό μαθήματος (syllabus) με κατάλληλα μαθησιακά αποτελέσματα.  (Σ)
    • δημιουργούν μια εμπεριστατωμένη μεθοδολογία αξιολόγησης των μαθητών του διαδικτυακού μαθήματος.  (Σ)
    • σχεδιάζουν κατάλληλα μέσα σύγχρονης/ασύγχρονης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικού-εκπαιδευόμενων και εκπαιδευόμενων-εκπαιδευόμενων.  (Σ)
    • παράγουν το διαδικτυακό μάθημα σε πραγματικές συνθήκες εικονικής τάξης με μαθητές, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία καθηγητή και τις δυνατότητες που παρέχονται από την πλατφόρμα Moodle.  (Σ)
    • αξιολογούν την επίδοση των μαθητών του διαδικτυακού μαθήματος μέσα από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αυτοί πραγματοποιούν στο μάθημα.  (ΑΞ)
    • αποτιμούν τις συνεισφορές των μαθητών του διαδικτυακού μαθήματος στις διάφορες βαθμολογούμενες συζητήσεις που εμπλέκονται.  (ΑΞ)

καθορίζουν συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης με τα οποία οι μαθητές του διαδικτυακού μαθήματος θα αξιολογήσουν τον διδάσκοντα, το μαθησιακό υλικό, το σύστημα αξιολόγησης και γενικότερα την όλη εκπαιδευτική διαδικασία που εφαρμόστηκε.  (ΑΞ)

Βιβλιογραφία
  • Εκπαιδευτική Τεχνολογία για Διδασκαλία και Μάθηση (2009), Newby T., Stepich D., Lehman J., Russell J., Εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα. 

Σχεδιάζοντας Περιβάλλοντα Μάθησης Υποστηριζόμενα από τις Σύγχρονες Τεχνολογίες, (2006), Βοσνιάδου Σ., De Corte E., Glaser R., Mandl H., Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα. 

Ενότητες

Αναγκαιότητα χρήσης μαθησιακών στρατηγικών
 
Συνεργατική μάθηση με την υποστήριξη υπολογιστή (CSCL)
 
Παραδείγματα στρατηγικών συνεργατικής μάθησης που μπορεί να υποστηριχθούν από τις ΤΠΕ
 
•εισαγωγή στα συνεργατικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και μοντέλα
–ορισμοί (what)
–σημασία (why)
–χαρακτηριστικά (how)
–CSCL vs. CSCW
•εισαγωγή στο μάθημα
–τα θέματα που θα μας απασχολήσουν
–παραδείγματα
 
•μερικά θεωρητικά θέματα
 
–θεωρητικό υπόβαθρο CSCL
 
–αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης, και παράγοντες που την καθορίζουν
 
•που βρίσκεται η τεχνολογία CSCW/CSCL σήμερα, αναφορικά με την υποστήριξη της επικοινωνίας
–ασύγχρονη επικοινωνία
–σύγχρονη επικοινωνία
–εφαρμογές διαμοιρασμού καταστάσεων και γεγονότων
 
 
  • Εγκαθιδρυμένη ή Εμπλαισιωμένη Γνώση (Situated Cognition)
  • Mοντέλο της γνωστικήςμαθητείας (Brown, Collins και Duguid)
  • Συνεργατική Μάθηση
 
 
 
1.σκοπός (purpose)
2.ταυτότητα (identity)
3.φήμη (reputation)
4.διακυβέρνηση (governance)
5.επικοινωνία (communication)
6.ομάδες (groups)
7.περιβάλλον (environment)
8.όρια (boundaries)
9.εμπιστοσύνη (trust)
10.ανταλλαγή (exchange)
11.έκφραση (expression)
12.ιστορία (history)
 
Σχετικά με τις έννοιες:
•Ορισμένοι ερευνητές (Wenger 1999) θεωρούν ότι η συμμετοχή σε Κοινότητες, τις Κοινότητες Πρακτικής, όπως τις ονομάζει, αποτελούν βασικό παράγοντα μάθησης.
•Με τον όρο Ψηφιακές Κοινότητες ή Online Κοινότητες, νοούνται κοινότητες οι οποίες στηρίζονται στην ψηφιακά διαμεσολαβημένη επικοινωνία.
 
•Με τον όρο « web 2.0 » εννοούνται μια σειρά εφαρμογές και περιβάλλοντα στο Διαδίκτυο τα οποία είναι ανοιχτά στην πρόσβαση και ευνοούν την ουσιαστική συμμετοχή των χρηστών. http://en.wikipedia.org/wiki/web 2.0
 
•state of the art
–τι διαφοροποιεί τα εργαλεία συνεργατικής μάθησης από τα άλλα εργαλεία (διαδικτύου, μάθησης, κλπ)?
–ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτών των εργαλείων?
•πηγή
–Dimitrakopoulou A. & Petrou A., Advanced Collaborative Distance Learning Systems for Young Students: Design Issues and Current Trends on New Cognitive and Metacognitive Tools, Themes in Education, 2003.
 
  • Κοινότητες Πρακτικής
  •  
    Ανάγκες για Κοινότητες Πρακτικής
•Επισκόπηση της Μάθησης µέσω Κινητών Συσκευών – ΜΚΣ (mobile learning) για την υποστήριξη νέων µορφών συνεργατικής µάθησης.
•Έννοια και σηµασία της ΜΚΣ
•Επισκόπηση των διεθνών ερευνητικών προσπαθειών
•Αρχές σχεδιασµού περιβαλλόντων συνεργατικής ΜΚΣ.
 
  • Εισαγωγή
  • Αποτελεσματική διαμόρφωση της ομάδας
  • Περιγραφή Μελέτης Περίπτωσης
  • Πλαίσιο ανάλυσης και αποτίμησης της συνεργατικής συμπεριφορας και επίδοσης online ομάδων μάθησης
  • Καθορισμός επαρκών δεικτών ομαδικής δραστηριότητας και συνεργασίας
  • Συλλογή δεδομένων ανάλυσης της αλληλεπίδρασης
  • Συνδιασμός και ενοποίηση διαφόρων εργαλείων και τεχνικών για την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων
  • Συμπεράσματα και τρέχουσα ερευνητική εργασία
  • Υπολογιστικό μοντέλο για την αποτελεσματική διαχείρηση των πληροφοριών που παράγονται από την αλληλεπίδραση χρήστη-χρήστη, χρήστη-σύστημα
 

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  3032
Αρ. Προβολών :  37781