Θεματική Χαρτογραφία [open] (ΓΕΩ 341)
Σουλακέλλης Νικόλαος
Το μάθημα της Θεματικής Χαρτογραφίας περιέχει τις παρακάτω διδακτικές ενότητες:
Πρώτη Διδακτική Ενότητα
-
Χαρτογραφικές μέθοδοι
-
Χαρτογραφικά σύμβολα, οπτικές μεταβλητές χαρτογραφικών συμβόλων.
-
Οπτική αντίληψη και χρώμα. Χρωματική θεωρία και μοντέλα
-
Δημιουργία και προδιαγραφές χρώματος και μοτίβου
Δεύτερη Διδακτική Ενότητα
-
Οργάνωση και Ανάλυση Ποσοτικών Δεδομένων
-
Χαρτογραφικές μέθοδοι για τον σχεδιασμό θεματικών χαρτών ποσοτικών δεδομένων.
-
Χάρτες κουκίδων
-
Δημιουργία Θεματικού χάρτη ροών.
-
Επεξεργασία και κατασκευή δεδομένων για την οπτικοποίηση.
-
Δημιουργία και συνδυασμός γεωγραφικών και ποσοτικών δεδομένων
Τρίτη Διδακτική Ενότητα
-
Δυναμικοί – Διαδραστικοί θεματικοί χάρτες.
-
3D Χάρτες, 3D οπτικοποιήσεων γεωγραφικής πληροφορίας, 3D animation.
Τέταρτη Διδακτική Ενότητα
-
ομαδική εργασία με στόχο
-
επεξεργασία ποσοτικών δεδομένων και κατασκευή θεματικών χαρτών.
Το μάθημα της Θεματικής Χαρτογραφίας περιέχει τις παρακάτω διδακτικές ενότητες:
Πρώτη Διδακτική Ενότητα
-
Χαρτογραφικές μέθοδοι
-
Χαρτογραφικά σύμβολα, οπτικές μεταβλητές χαρτογραφικών συμβόλων.
-
Οπτική αντίληψη και χρώμα. Χρωματική θεωρία και μοντέλα
-
Δημιουργία και προδιαγραφές χρώματος και μοτίβου
Δεύτερη Διδακτική Ενότητα
-
Οργάνωση και Ανάλυση Ποσοτικών Δεδομένων
-
Χαρτογραφικές μέθοδοι για τον σχεδιασμό θεματικών χαρτών ποσοτικών δεδομένων.
-
Χάρτες κουκίδων
-
Δημιουργία Θεματικού χάρτη ροών.
-
Επεξεργασία και κατασκευή δεδομένων για την οπτικοποίηση.
-
Δημιουργία και συνδυασμός γεωγραφικών και ποσοτικών δεδομένων
Τρίτη Διδακτική Ενότητα
-
Δυναμικοί – Διαδραστικοί θεματικοί χάρτες.
-
3D Χάρτες, 3D οπτικοποιήσεων γεωγραφικής πληροφορίας, 3D animation.
Τέταρτη Διδακτική Ενότητα
-
ομαδική εργασία με στόχο
-
επεξεργασία ποσοτικών δεδομένων και κατασκευή θεματικών χαρτών.
Το μάθημα της Θεματικής Χαρτογραφίας περιέχει τις παρακάτω διδακτικές ενότητες:
Πρώτη Διδακτική Ενότητα
-
Χαρτογραφικές μέθοδοι
-
Χαρτογραφικά σύμβολα, οπτικές μεταβλητές χαρτογραφικών συμβόλων.
-
Οπτική αντίληψη και χρώμα. Χρωματική θεωρία και μοντέλα
-
Δημιουργία και προδιαγραφές χρώματος και μοτίβου
Δεύτερη Διδακτική Ενότητα
-
Οργάνωση και Ανάλυση Ποσοτικών Δεδομένων
-
Χαρτογραφικές μέθοδοι για τον σχεδιασμό θεματικών χαρτών ποσοτικών δεδομένων.
-
Χάρτες κουκίδων
-
Δημιουργία Θεματικού χάρτη ροών.
-
Επεξεργασία και κατασκευή δεδομένων για την οπτικοποίηση.
-
Δημιουργία και συνδυασμός γεωγραφικών και ποσοτικών δεδομένων
Τρίτη Διδακτική Ενότητα
-
Δυναμικοί – Διαδραστικοί θεματικοί χάρτες.
-
3D Χάρτες, 3D οπτικοποιήσεων γεωγραφικής πληροφορίας, 3D animation.
Τέταρτη Διδακτική Ενότητα
-
ομαδική εργασία με στόχο
-
επεξεργασία ποσοτικών δεδομένων και κατασκευή θεματικών χαρτών.
Syllabus
Μαθησιακοί στόχοι
Σκοπός του μαθήματος Θεματική Χαρτογραφία του Ε’ εξαμήνου είναι να προσφέρει στους Γεωγράφους Φοιτητές όλες τις απαραίτητες θεωρητικές γνώσεις που άπτονται της Θεματικής Χαρτογραφίας. Μέσα από σειρά διαλέξεων και εργαστηριακών ασκήσεων οι φοιτητές θα αποκτήσουν τις γνώσεις εκείνες οι οποίες απαιτούνται προκειμένου ως Γεωγράφοι να επιλέγουν τις καταλληλότερες για κάθε σκοπό χαρτογραφικές μεθόδους για τον σχεδιασμό επικοινωνιακά αποδοτικών θεματικών χαρτών.
Μέσα από το μάθημα οι φοιτητές εκπαιδεύονται στο σχεδιασμό χαρτών δίνοντας έμφαση στις έννοιες και τις τεχνικές που καθορίζουν τον τρόπο σχεδιασμού και την παραγωγή των θεματικών χαρτών. Αποκτούν πολύτιμη πρακτική εμπειρία στην χαρτογραφική αναπαράσταση, τη γραφιστική και την παραγωγή θεματικών χαρτών. Τέλος Αποκτούν τις απαραίτητες γνώσεις περί του ΓΙΑΤΙ και του ΠΩΣ φτιάχνονται οι χάρτες ώστε να οπτικοποιούν θεματικές πληροφορίες με τον βέλτιστο τρόπο.
Προαπαιτούμενα
Προαπαιτούμενο του μαθήματος αποτελεί η επιτυχής παρακολούθηση και εξέταση στο μάθημα της Εισαγωγής στη Χαρτογραφία
Διδάσκοντες
Σουλακέλλης Νικόλαος, Αναπληρωτής Καθηγητής
Ρούσσου Όλγα, ΕΔΙΠ
Προτεινόμενα συγγράμματα
Στοιχεία Χαρτογραφίας, Robinson, Α.Η., Morrison, J.L., Muehrcke, P.C., Guptill, S.C., 2002,, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ
Βιβλιογραφία
Λιβιεράτος Ε. 1988. Γενική Χαρτογραφία και Εισαγωγή στη Θεματική Χαρτογραφία. Εκδόσεις Ζήτη. σελ. 216.
Slocum TA, McMaster RB, Kessler FC, and Howard HH. 2009. Thematic Cartography and Geovisualization. Pearson Education (3rd edition), pp. 576.
Dorling D and Fairbairn D. 1997. Mapping: Ways of Representing the World (Insights Into Human Geography), Prentice Hall, pp. 192.
Keates JS. 1989. Cartographic Design and Production, Longman, pp. 261.
Brewer CA. 2005. Designing Better Maps: A Guide for GIS Users. ESRI, pp. 220.
Barber P. and Harper Τ. 2010. Magnificent Maps: Power, Propaganda and Art. The British Library Publishing Division, pp. 176.
Παρασχάκης I, Παπαδοπούλου M και Πατιάς Π. 1990. Αυτοματοποιημένη Χαρτογραφία, Εκδόσεις Ζήτη. σελ. 280.
Σκοπός του μαθήματος Θεματική Χαρτογραφία του Ε’ εξαμήνου είναι να προσφέρει στους Γεωγράφους Φοιτητές όλες τις απαραίτητες θεωρητικές γνώσεις που άπτονται της Θεματικής Χαρτογραφίας. Μέσα από σειρά διαλέξεων και εργαστηριακών ασκήσεων οι φοιτητές θα αποκτήσουν τις γνώσεις εκείνες οι οποίες απαιτούνται προκειμένου ως Γεωγράφοι να επιλέγουν τις καταλληλότερες για κάθε σκοπό χαρτογραφικές μεθόδους για τον σχεδιασμό επικοινωνιακά αποδοτικών θεματικών χαρτών.
Μέσα από το μάθημα οι φοιτητές εκπαιδεύονται στο σχεδιασμό χαρτών δίνοντας έμφαση στις έννοιες και τις τεχνικές που καθορίζουν τον τρόπο σχεδιασμού και την παραγωγή των θεματικών χαρτών. Αποκτούν πολύτιμη πρακτική εμπειρία στην χαρτογραφική αναπαράσταση, τη γραφιστική και την παραγωγή θεματικών χαρτών. Τέλος Αποκτούν τις απαραίτητες γνώσεις περί του ΓΙΑΤΙ και του ΠΩΣ φτιάχνονται οι χάρτες ώστε να οπτικοποιούν θεματικές πληροφορίες με τον βέλτιστο τρόπο.
Προαπαιτούμενο του μαθήματος αποτελεί η επιτυχής παρακολούθηση και εξέταση στο μάθημα της Εισαγωγής στη Χαρτογραφία
Σουλακέλλης Νικόλαος, Αναπληρωτής Καθηγητής
Ρούσσου Όλγα, ΕΔΙΠ
Στοιχεία Χαρτογραφίας, Robinson, Α.Η., Morrison, J.L., Muehrcke, P.C., Guptill, S.C., 2002,, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ
Λιβιεράτος Ε. 1988. Γενική Χαρτογραφία και Εισαγωγή στη Θεματική Χαρτογραφία. Εκδόσεις Ζήτη. σελ. 216.
Slocum TA, McMaster RB, Kessler FC, and Howard HH. 2009. Thematic Cartography and Geovisualization. Pearson Education (3rd edition), pp. 576.
Dorling D and Fairbairn D. 1997. Mapping: Ways of Representing the World (Insights Into Human Geography), Prentice Hall, pp. 192.
Keates JS. 1989. Cartographic Design and Production, Longman, pp. 261.
Brewer CA. 2005. Designing Better Maps: A Guide for GIS Users. ESRI, pp. 220.
Barber P. and Harper Τ. 2010. Magnificent Maps: Power, Propaganda and Art. The British Library Publishing Division, pp. 176.
Παρασχάκης I, Παπαδοπούλου M και Πατιάς Π. 1990. Αυτοματοποιημένη Χαρτογραφία, Εκδόσεις Ζήτη. σελ. 280.
Σκοποί ενότητας
- Να αναδειχθούν οι σκοποί που εξυπηρετούν οι θεματικοί χάρτες, οι κατηγορίες και τα βασικά χαρακτηριστικά των θεματικών χαρτών, καθώς η σημασία της χαρτογραφικής απεικόνισης.
- Να αποκτήσουν οι φοιτητές γνώσεις για τον ισορροπημένο σχεδιασμό ενός θεματικού χάρτη.
Σκοποί ενότητας
- Να κατανοήσουν οι φοιτητές την χαρτογραφική απεικόνιση γεωγραφικών οντοτήτων, συνδυάζοντας χαρτογραφικά σύμβολα και οπτικές μεταβλητές των συμβόλων αυτών για τη δημιουργία ενός θεματικού χάρτη
- Να μπορούν οι φοιτητές να διακρίνουν τα επίπεδα μέτρησης της περιγραφικής πληρότητας των μεταβλητών (ονομαστική κλίμακα, κλίμακα τάξης, κλίμακα διαστήματος) και να διαφοροποιούν αντίστοιχα τα σημειακά, γραμμικά και επιφανειακά στοιχεία ενός θεματικού χάρτη.
Σκοποί ενότητας
- Να μπορούν οι φοιτητές να αντιληφθούν τις πολυάριθμες συνιστώσες του χρώματος και τη χρήση του μοτίβου στη θεματική χαρτογραφία
Σκοποί ενότητας
- Οι φοιτητές να κατανοήσουν το συμβολισμό ποσοτικών δεδομένων στη χαρτογραφική σχεδίαση.
- Οι φοιτητές να μπορούν να αναγνωρίσουν τους παράγοντες που συμβάλουν στην αποτελεσματικότητα ενός θεματικού χάρτη.
Σκοποί ενότητας
- Οι φοιτητές να αποκτήσουν το θεωρητικό υπόβαθρο και τις μεθόδους – τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν γιατην βέλτιστη οπτικοποίησηγεωγραφικών χωρικώνδεδομένων.
Σκοποί ενότητας
- Η απόκτηση γνώσης σχετικά με την αρχιτεκτονική και τις υπηρεσίες χαρτογραφικού περιεχομένου της διαδικτυακής χαρτογράφησης και τη μεθοδολογία δημιουργίας μιας διαδικτυακής χαρτογραφικής εφαρμογής.
Open Academic Course
Num. of Visits : 2769
Num. of Hits : 13418