ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ 2024 (511373)
Παναγιώτης Κυριακουλάκος (Πανεπιστήμιο Αιγαίου), Γιάννης Σκοπετέας (ΕΚΠΑ), Άρης Φατούρος (Βουλή Τηλεόραση)
Πρόγραμμα ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ
Δια-πανεπιστημιακό πρόγραμμα πρακτικής άσκησης τελειόφοιτων ΑΕΙ, από Τμήματα του ευρύτερου οπτικοακουστικού τομέα, με στόχο τη δημιουργία σειράς ντοκιμαντέρ μικρού μήκους για προβολή στο Κανάλι της Βουλής (Φοιτητιβίσματα). Η επιλογή των φοιτητών και των φοιτητριών, η υποστήριξη του εξαμηνιαίου κύκλου της παραγωγής και η ανάπτυξη του προγράμματος γίνονται με τη συμβολή έμπειρων πανεπιστημιακών (σύνδεσμοι καθηγητές).
Λιγότερα
Πρόγραμμα ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ
Δια-πανεπιστημιακό πρόγραμμα πρακτικής άσκησης τελειόφοιτων ΑΕΙ, από Τμήματα του ευρύτερου οπτικοακουστικού τομέα, με στόχο τη δημιουργία σειράς ντοκιμαντέρ μικρού μήκους για προβολή στο Κανάλι της Βουλής (Φοιτητιβίσματα). Η επιλογή των φοιτητών και των φοιτητριών, η υποστήριξη του εξαμηνιαίου κύκλου της παραγωγής και η ανάπτυξη του προγράμματος γίνονται με τη συμβολή έμπειρων πανεπιστημιακών (σύνδεσμοι καθηγητές).
Πρόγραμμα ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ
Δια-πανεπιστημιακό πρόγραμμα πρακτικής άσκησης τελειόφοιτων ΑΕΙ, από Τμήματα του ευρύτερου οπτικοακουστικού τομέα, με στόχο τη δημιουργία σειράς ντοκιμαντέρ μικρού μήκους για προβολή στο Κανάλι της Βουλής (Φοιτητιβίσματα). Η επιλογή των φοιτητών και των φοιτητριών, η υποστήριξη του εξαμηνιαίου κύκλου της παραγωγής και η ανάπτυξη του προγράμματος γίνονται με τη συμβολή έμπειρων πανεπιστημιακών (σύνδεσμοι καθηγητές).
Περίγραμμα
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές και φοιτήτριες συγκροτούν ομάδες εργασίας, με κέντρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, και λειτουργώντας συλλογικά, με την υποστήριξη των συνδέσμων καθηγητών και υπό την εποπτεία του καναλιού, ερευνούν, προτείνουν, επιλέγουν, κινηματογραφούν, επεξεργάζονται (εικόνα, ήχο, μουσική, γραφικά) και τελικά υπογράφουν τη σειρά δεκαπεντάλεπτων ντοκιμαντέρ με το γενικό τίτλο «ΦοιτηTVσματα», τα οποία προβάλλονται συστηματικά από τη ΒΟΥΛΗ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ..
Κατά την πρώτη πιλοτική χρονιά (2018) συμμετείχαν 26 φοιτητές και φοιτήτριες από 10 Τμήματα, από 7 Πανεπιστήμια, που σε 6 μήνες ολοκλήρωσαν 29 «Φοιτητιβίσματα». Το 2019, 32 τελειόφοιτοι από 12 Τμήματα παρήγαγαν 40 ταινίες. Το 2020 το πρόγραμμα διευρύνθηκε περαιτέρω, με τη συμμετοχή 35 τελειόφοιτων από 14 Τμήματα, από 8 ΑΕΙ, ενώ η νέα συγκομιδή αναμένεται το ερχόμενο φθινόπωρο.
Οι φοιτητές και φοιτήτριες συγκροτούν ομάδες εργασίας, με κέντρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, και λειτουργώντας συλλογικά, με την υποστήριξη των συνδέσμων καθηγητών και υπό την εποπτεία του καναλιού, ερευνούν, προτείνουν, επιλέγουν, κινηματογραφούν, επεξεργάζονται (εικόνα, ήχο, μουσική, γραφικά) και τελικά υπογράφουν τη σειρά δεκαπεντάλεπτων ντοκιμαντέρ με το γενικό τίτλο «ΦοιτηTVσματα», τα οποία προβάλλονται συστηματικά από τη ΒΟΥΛΗ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ..
Κατά την πρώτη πιλοτική χρονιά (2018) συμμετείχαν 26 φοιτητές και φοιτήτριες από 10 Τμήματα, από 7 Πανεπιστήμια, που σε 6 μήνες ολοκλήρωσαν 29 «Φοιτητιβίσματα». Το 2019, 32 τελειόφοιτοι από 12 Τμήματα παρήγαγαν 40 ταινίες. Το 2020 το πρόγραμμα διευρύνθηκε περαιτέρω, με τη συμμετοχή 35 τελειόφοιτων από 14 Τμήματα, από 8 ΑΕΙ, ενώ η νέα συγκομιδή αναμένεται το ερχόμενο φθινόπωρο.
Στην αρχή της πρακτικής άσκησης, οι συμμετέχοντες φοιτητές και συμμετέχουσες φοιτήτριες παρακολουθούν σεμινάρια επικαιροποίησης και ομογενοποίησης των γνώσεών τους σχετικά με τη σκηνοθεσία και παραγωγή ντοκιμαντέρ. Τα σεμινάρια (4-6 συναντήσεις) επιμελούνται οι σύνδεσμοι καθηγητές και μπορεί να αναφέρονται σε θέματα σεναρίου, έρευνας, ήχου, εικόνας, κινηματογραφικής γλώσσας, τεχνικής επεξεργασίας, κλπ.
Στο πρώτο στάδιο της πρακτικής άσκησης διοργανώνονται συναντήσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ομάδες ασκούμενων και σύνδεσμους καθηγητές. Στις συναντήσεις αυτές σχηματίζονται ομάδες παραγωγής 3-5 ατόμων και συζητείται η θεματολογία των ντοκιμαντέρ που θα παραχθούν. Στη συνέχεια κάθε ομάδα προτείνει θέματα και επιλέγονται εκείνα που θα υλοποιηθούν. Στο στάδιο αυτό ορίζεται το χρονοδιάγραμμα, οι συντελεστές, ο εξοπλισμός και όλα τα στοιχεία που θα υλοποιηθούν στη διάρκεια της παραγωγής.
Οι ομάδες ασκούμενων υλοποιούν, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει οριστεί κατά την ανάπτυξη παραγωγής, όλα τα στάδια παραγωγής που απαιτούνται για κάθε ντοκιμαντέρ: έρευνα, τεκμηρίωση, διείσδυση στο περιβάλλον που θα κινηματογραφηθεί, κινηματογράφηση, ηχοληψία, σχεδιασμός οπτικών και ηχητικών εφέ, τεχνική επεξεργασία εικόνας και ήχου, δημιουργία τίτλων και γραφιστικών στοιχείων, μοντάζ, κλπ. Επιβλέπονται στην προσπάθειά τους αυτή από τους συνδέσμους καθηγητές που έχουν οριστεί για κάθε ομάδα και από τους υπεύθυνους των βασικών εργαστηρίων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Στο στάδιο αυτό, όλα τα ντοκιμαντέρ που υλοποιούνται παίρνουν την τελική τους μορφή τόσο σε επίπεδο περιεχομένου όσο και σε επίπεδο τεχνικής αρτιότητας για τις ανάγκες της τηλεοπτικής μετάδοσης στο Κανάλι της Βουλής. Τυπικά, διεξάγονται προβολές των αρχικών εκδοχών των ντοκιμαντέρ που παρουσιάζουν οι ομάδες και γίνονται σχόλια από τους σύνδεσμους καθηγητές. Οι ομάδες βελτιώνουν τα ντοκιμαντέρ και παρουσιάζουν νέα εκδοχή για σχόλια. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται συνήθως δύο με τρεις φορές.
Κάθε σειρά ντοκιμαντέρ του προγράμματος ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ προβάλλεται στην εκπομπή ΦΟΙΤΗΤΙΒΙΣΜΑΤΑ στο Κανάλι της Βουλής και στο διαδίκτυο. Το Κανάλι της Βουλής έχει τον κύριο λόγο στις προσπάθειες διάχυσης των αποτελεσμάτων για ευρύτερη δημοσιότητα σε φεστιβάλ, συναντήσεις, εκδηλώσεις, συνέδρια, τηλεοπτικούς σταθμούς και διαδικτυακά κανάλια. Οι συντονιστές των ομάδων παραγωγής καλούνται συνήθως να εκπροσωπήσουν τους ασκούμενους σε παρουσιάσεις διάχυσης των αποτελεσμάτων, καθώς και οι σύνδεσμοι καθηγητές.
Ο συντονισμός του προγράμματος ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ γίνεται σε πολλαπλά επίπεδα: ακαδημαϊκό, τεχνικό-εργαστηριακό, παραγωγής, διάχυσης-δημοσιότητας, εσωτερικής επικοινωνίας. Για κάθε επίπεδο ορίζονται συντονιστές-μέλη της συντονιστικής ομάδας. Προβλέπονται συναντήσεις συντονισμού με όλους τους εμπλεκόμενους στο Πρόγραμμα 4-6 φορές στη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης. Στις πρώτες συναντήσεις τίθενται οι στόχοι ενώ στις επόμενες συζητείται η πρόοδος και τα τελικά αποτελέσματα της προσπάθειας. Η δυνατότητα αξιολόγησης των αποτελεσμάτων με ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια είναι το βασικό μέλημα της συντονιστικής ομάδας.