Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας
Michael Vidalis
Ο έντονος ανταγωνισμός στις παγκόσμιες πλέον αγορές, η εισαγωγή και διάδοση προϊόντων με μικρό κύκλο ζωής σε συνδυασμό με τις αυξημένες προσδοκίες των σημερινών καταναλωτών υποχρεώνουν τις εταιρείες να επικεντρώσουν την προσοχή τους όχι μόνο στις εσωτερικές τους λειτουργίες αλλά και στις διαδικασίες των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων ή αλλιώς στις διαδικασίες της εφοδιαστικής τους αλυσίδας. Οι παραπάνω λόγοι, σε συνδυασμό με τη συνεχή πρόοδο στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, της πληροφορικής και των μεταφορών συνιστούν τα βασικά κίνητρα της συνεχούς εξέλιξης της εφοδιαστικής αλυσίδας και των τεχνικών διαχείρισής της.
Ο ανταγωνισμός ωθεί τις εταιρείες στο να αναλύουν και να βελτιώνουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες. Η μάχη για την επικράτηση δεν γίνεται πλέον μεταξύ επιχειρήσεων αλλά μεταξύ εφοδιαστικών αλυσίδων. Η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας (Εφοδιαστική, Supply Chain Management ή Logistics) αποτελεί ένα σχετικά νέο τρόπο αντίληψης και αντιμετώπισης των προβλημάτων της διοίκησης, αναγνωρίζοντας ότι στη μελέτη των προβλημάτων δεν αρκεί να εστιαζόμαστε στην επιχείρηση μόνο, αλλά πρέπει να συμπεριλάβουμε και το ευρύτερο περιβάλλον, την εφοδιαστική της αλυσίδα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα νέο τρόπο θέασης κι επέκτασης του αντικειμένου του Operations Management.
Αν κι έχει αναδειχθεί η σημασία της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας εξακολουθούν να υπάρχουν και σήμερα επιχειρήσεις στις οποίες το management γίνεται βάσει της εμπειρίας και της διαίσθησης. Πολύ λίγα αναλυτικά μοντέλα ή σχεδιαστικά εργαλεία έχουν χρησιμοποιηθεί σε αυτή τη διαδικασία. Από την άλλη πλευρά κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει αναπτύξει διάφορα μοντέλα και εργαλεία για την ενίσχυση (βοήθεια) της διαχείρισης (management) της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η ανάλυση και η καλύτερη κατανόηση έχει βελτιωθεί έτσι ώστε αποτελεσματικά μοντέλα και συστήματα στήριξης αποφάσεων να αναπτυχθούν που δεν είναι όμως ακόμη γνωστά στις επιχειρήσεις.
Στόχος του παρόντος εγχειρήματος – σημειώσεων είναι η κάλυψη αυτού του κενού πληροφόρησης μέσω της παρουσίασης μοντέλων και μεθόδων λύσεων που βοηθούν σημαντικά στο σχεδιασμό, στον προγραμματισμό και στη λειτουργία των εφοδιαστικών δικτύων. Απευθύνεται πρώτιστα στους φοιτητές Τμημάτων Διοίκησης Επιχειρήσεων, όπου η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελεί βασικό μάθημα, και παράλληλα σε όσους σχετίζονται ή έχουν ενδιαφέρον για κάποια από τα θέματα της διαχείρισης των εφοδιαστικών αλυσίδων. Η εξέταση και παρουσίαση των επί μέρους θεμάτων του βιβλίου γίνεται με γνώμονα την ανάδειξη μιας βασικής ιδέας: να προσδιορίζεται το πρόβλημα που πρέπει να λυθεί, να συγκεντρώνεται η απαραίτητη πληροφορία, να αναλύεται και τέλος βάσει αυτής της πληροφορίας να λαμβάνεται μια «καλή» απόφαση. Για αυτό, σε κάθε κεφάλαιο παρατίθενται πολλά παραδείγματα αναλυτικά λυμένα.
Το βιβλίο χωρίζεται σε 9 κεφάλαια: το 1ο κεφάλαιο αποτελεί μια εισαγωγή για τα εφοδιαστικά δίκτυα και τη διοίκησή τους το 2ο κεφάλαιο διαπραγματεύεται το σχεδιασμό δικτύου, στα Κεφάλαια 3 και 4 θίγονται οι προβλέψεις και ο προγραμματισμός παραγωγής. Στα Κεφάλαια 5 και 6 εξετάζεται η διαχείριση αποθεμάτων, στο 7ο κεφάλαιο θίγονται οι μεταφορές – διανομές, ενώ το 8ο κεφάλαιο εξετάζει τη ροή της πληροφορίας στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τέλος το 9ο κεφάλαιο διαπραγματεύεται το συντονισμό μεταξύ των μελών ενός εφοδιαστικού δικτύου.
Ελπίζω οι σημειώσεις παρά τις ενδεχόμενες ατέλειες – που βαρύνουν το γράφοντα – εκτός από διδακτικό βοήθημα να βοηθήσει ουσιαστικά κι όσους ασχολούνται με τη διοίκηση εφοδιαστικών αλυσίδων.
ΛιγότεραΟ έντονος ανταγωνισμός στις παγκόσμιες πλέον αγορές, η εισαγωγή και διάδοση προϊόντων με μικρό κύκλο ζωής σε συνδυασμό με τις αυξημένες προσδοκίες των σημερινών καταναλωτών υποχρεώνουν τις εταιρείες να επικεντρώσουν την προσοχή τους όχι μόνο στις εσωτερικές τους λειτουργίες αλλά και στις διαδικασίες των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων ή αλλιώς στις διαδικασίες της εφοδιαστικής τους αλυσίδας. Οι παραπάνω λόγοι, σε συνδυασμό με τη συνεχή πρόοδο στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, της πληροφορικής και των μεταφορών συνιστούν τα βασικά κίνητρα της συνεχούς εξέλιξης της εφοδιαστικής αλυσίδας και των τεχνικών διαχείρισής της.
Ο ανταγωνισμός ωθεί τις εταιρείες στο να αναλύουν και να βελτιώνουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες. Η μάχη για την επικράτηση δεν γίνεται πλέον μεταξύ επιχειρήσεων αλλά μεταξύ εφοδιαστικών αλυσίδων. Η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας (Εφοδιαστική, Supply Chain Management ή Logistics) αποτελεί ένα σχετικά νέο τρόπο αντίληψης και αντιμετώπισης των προβλημάτων της διοίκησης,
Ο έντονος ανταγωνισμός στις παγκόσμιες πλέον αγορές, η εισαγωγή και διάδοση προϊόντων με μικρό κύκλο ζωής σε συνδυασμό με τις αυξημένες προσδοκίες των σημερινών καταναλωτών υποχρεώνουν τις εταιρείες να επικεντρώσουν την προσοχή τους όχι μόνο στις εσωτερικές τους λειτουργίες αλλά και στις διαδικασίες των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων ή αλλιώς στις διαδικασίες της εφοδιαστικής τους αλυσίδας. Οι παραπάνω λόγοι, σε συνδυασμό με τη συνεχή πρόοδο στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, της πληροφορικής και των μεταφορών συνιστούν τα βασικά κίνητρα της συνεχούς εξέλιξης της εφοδιαστικής αλυσίδας και των τεχνικών διαχείρισής της.
Ο ανταγωνισμός ωθεί τις εταιρείες στο να αναλύουν και να βελτιώνουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες. Η μάχη για την επικράτηση δεν γίνεται πλέον μεταξύ επιχειρήσεων αλλά μεταξύ εφοδιαστικών αλυσίδων. Η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας (Εφοδιαστική, Supply Chain Management ή Logistics) αποτελεί ένα σχετικά νέο τρόπο αντίληψης και αντιμετώπισης των προβλημάτων της διοίκησης,